Thursday, July 14, 2022

TOXIC 2

Macam yang saya cakap sebelum ini, apa jadahnya toxic ni memang saya tak amik port, pun. Sebab fikir perkataan tu pun dah bikin saya seriau. Tapi adalah tu banyak jugaklah lalu-lalang perkataan macam gaslighting, toxic, bla-bla lalu-lalang dalam FB sana. Iyalahkan kengkawan FB ada yang saya kenal dalam internet, kawan-kawan sekolah yang berjawatan memacam. Ada cikgu, ada manager, ada pensyarah, lawyer, pendek-kata kumpulan P&Plah. Bukan sekadar pelaksana macam saya. 

Satu yang saya perasan yang suka merintih, meroyan di diding FB ni memang cecekgu dan penyarah. ha ha ha--- betul. Sebab derang ni memang kijenye membaca, menulis, mengkaji, so senang luahkan perasaan melalui penulisan agaknya. Macam saya, lebih suka bercerita, mengadu, bercakap direct. Payahlah saya nak tetulis benda macam "oh Tuhan, sulit sungguh, jalan berliku yang kulalui ini bla bla bla"----memang tak akan tertulislah,kan. Memikiokannya pun dah geli-geleman rasa he he---

Lagi satu kalu sebut pasal toxic, gaslighting ni, kut la aku pulak pelakunya. Contohlah pasal individu yang saya meluat (kita panggil dia minah-hidung-tinggi) tu. Hari tu, permulaannya hat yang kawan mulakan pasal toxic tu, dia berbalah dengan team member dia- 2 orang. Dia labelkan 2 sekawan tu toxic people. Itu cerita dulu, masa awal tahun dulu, ni pertengahan tahun, bule saya bergossip, mengumpatkan minah-hidung-tinggi dengan 2 sekawan tadi. Bulat mata saya mendengo cerita 2 sekawan pasal bebenda yang Minah-hidung-tinggi ni dah buat kat so and so. Eh, jahat sungguh dia weh. Tinggi betul hidung dia. 

So, kau rasa---pertengah tahun ni aku pulak dah termasuk dalam 2-sekawan? Kalau hari-hari mengumpat, dah boleh jadi 3-sekawan. Panggil lagi kawan lain jadi 4, panggil lagi, last-last ntah jadi berapa sekawan ntah. Bebondong-bondong berkawan, sekawahlah kenduri makan daging-sedara-sendiri.

Itulah cerita dia. Memula nak mengadu-hal, last-last dengan engkau-engkau sekali dok jadi toxic,kan. Gitulah bila cerita pasal toxic ni. Hati-hati membenci, jangan sampai memakan diri-sendiri. 


No comments: