Tuesday, June 14, 2022

Day Seterus-seterusnya

Day seterus-seterusnya idaklah saya teruja sangat nak menganalisa-psiko kes cuit-mencuit kat pejabat tu, tapi nak cerita sikit, adalah day ke berapa tah, tak ingat, saya tetiba teringin nak makan roti sardin. So, saya pun beraturlah---tibeerrr, ko teka sapa beratur belakang ai? Hahhh! pandaaaaiii, betul tu sapa lagi, si kaki mencuit tu le. Terus kau, jantung mak tercopot-copot laju, terparanoid, kut la mamat tu baca saya tuleh kat dalam sini. Hah! kau tahu kau takut,kan? Mengata orang tak hengat doniaa, kan. Padan Muka. Nasib baiklah Q-tak panjang, aleh-aleh ada plak minah menyelet nak tambah kari,lah, dal, lah, dengan sela masa yang agak panjang. So terus degupan jantung back to normal.

Hari seterusnya, agak busy. Lepas tu saya busy dengan program Fat2Fit Putrajaya 3.0. so memang tak larat nak memikio hal orang. Sekarang ni tengah berhempas pulas nak maintain fit. Tetibeerr rasa macam nak buat second degree in sport science ka, pemakanan ka. Fefeeling nak jadi fitness coachlah pulak. Besok pencen bolehla jadi instructor poco-poco untuk achik-achik kampung tu. He he 

Aku ni memang masa sekolah tak berbakat sukan langsung. Tadi petang masa sessi fitness assessment, bila bebudak muda tak ble tahan buat Plank dan Hold Star Pose 2 minit, achik rasa tetiba bila masa datangnya all this strength, kan? Besemangatlah pulak rasanya nak cuba rebut hadiah yang ditawarkan dalam program ini. Iya ada hadiah---tempat pertama RM400, kedua ntah tak ingat berapa tah, lepas tu ada hadiah sagu hati. Memula masuk tu memang tak fikir pasal hadiah, pun. Tapi bila dah mula rasa why not kita all out,kan. aim kalau tak dapat tempat utama pun, saguhati pun jadilah,kan? 

Hah lagi satu nak cerita ni, weekend lepas, aku join le adik-adik sepupu aku mandi kat Air Terjun Asahan, ko tau geram negok sesampah, yang dibiar begitu je disiring-siring port kolam Air Mandi-manda tu. Memanglah tak de tong sampah sana. Ko dah buat sampah sana, ko bawaklah turun sampah ko, buang ditempat yang sepatutnya. Ini tidak dilonggok-longgok je di sana-sini. Mujurle hp tetinggal kat umah, tau.

Semalaman tak tido memikio sesampah yang tertinggal di port camping kat dalam hutan air terjun sana. Apa aku nak buat ek. Aku rasa aku nak ajak kawan NGO aku buat kutip sampah kat sanalah,kan? Pastu suruh anak dia masukkan dalam media sosial dia.Bebudak-muda dia derang ramai follower, biar bagi awereness sikit pasal menjaga alam ni,kan. Ko mandi-sesedap-makan-makan, sampah kau tinggal macam tu je, kau bawa le turun sama. Bukan payah benau. 

Kerajaan ni pun satu. Kalu port kat Putrajaya tu kemain ko jaga. Almaklumle, menteri kanan semua pakat riadah situ. Siap ada kontrak kebersihan dok kutip angkut sesampah situ. Ini kat ceruk Asahan sana, haiiii----harap YB Dira Abu Zahar ajak rakan-rakan retis dia jungle track, mandi air terjun tetiap minggu. Tak payah le---Dia YB Rim, bukan YB Asahan,kan? Tapi aku dengo dia Exco Pelancongan. Apa dia buat kat opis tu. Ni ramai orang dah datang Melaka ni. Orang Melaka memang terkenal dengan pembersihnya. Sapu Laman sehari dua kali. Jangan laman je bersih, bersapu, masuk hutan sikit dah macam beruk, sepah-sana-sepah sini.

No comments: