Thursday, June 2, 2022

Day 2 Challenge

Hari Ke 2 apa khaber ek, adakah saya tewas. Ahlamdullilah berjaya juga. Tapi berjaya tu tak bererti saya nak menganilisa ek. Analisa tetap analisa, kan dah hobi saya tu. Tapi kawan analisa tu idakle bos no 2 atau no 1. Incase ko tak faham sangat ujian ni, ujian ni adalah ujian mengekang saya dari borak analisa-psiko konflik pejabat dengan bos no 1 atau 2 je. Selain tu I is ok. he he---

Kalau boleh jangan analisa terus,kan---sikit-sikitla aku mau buang hobi ni, kan? Susahlah kau nak buang benda ni. Paling-paling pun ai is kena ada satu kawan analisa, tau. So far kawan saya memang akan analisa benda ni dengan orang yang cetus-bawa-cerita tu. Itu memang wajib tu. Lepas tu derang nak quote and unquote benda ni kak Mar cakap, lantak pi, lah,kan. Kak Mar memang monster yang merebahaya he he, semua gosip opis dia tahu.

So apalah dapatan saya? Sebelum saya tulis dapatannya---saya tulis lagi sikit update, yang kena cuit dah mohon tukar, Bos dia dah sign, Bos no 1 opis pun dah luluskan juga. Tapi lulus dengan pengganti. Tapi tu, bos dia ada tanya kenapa---dia cakap bla bla bla---bos ok je sebab pada bos dia orang tak de agama, gurauan dia agak sikit pelik.

Kat sini timbul rasa tak puas hati plak pada pihak saya. Tak de agama tu maksud, pencuit adalah peribumi Sarawak sana---so kita orang semenanjung merumuskan sebab dia tak peluk any agama lazim rakyat malaysia, we consider them to be non-believer. So saya cakap sama kawan saya mustahil tak de agama, kalau tak de agama pun, mesti ada adat dan setahu saya adat mereka lagi ketat dalam bab cuit-mencuit ni.

Saya memang agak emo lah kalau orang semberono letakkan apa-apa perbuatan sumbang atas alasan kurang pengetahuan agama, atau tak de agama. I am a muslim, study ilmu sekular, ok generally orang kita kata penganut ilmu sekular tak de agama, so I agree with you, tapi dalam bab cuit mencuit ni, ilmu sekular yang saya belajar ada cakap, manusia dia ada ruang, best practice kalau kat pejabat ruang yang boleh kau cuit-cuit tu memang dah kira ruang peribadi dah tu. Tak boleh dicerobohi sesuka hati. Kalau kau buat juga, orang yang rasa ruang peribadi dia dicerobohi, boleh ambil tindakan, sampai report polis, turun naik mahkamah,lah gitu.

Tulah masalah orang kita ni, kata je beragama, tapi bab-bab macam ni derang tak cakna sangat. Lepas tu sesedap mulut kata orang gatal, lah, orang tak de agamalah. Macam-macam. Saya akhirkan gosip ni dengan pembawa cerita begini je "Akak rasa salah tu kalau kita kata dia jadi begitu sebab tak de agama, kalau dia tak de agama, dia ada adat. Dia dah sampai sini dah lupa daratan, tak berpegang kepada adat dialah tu, dia jadi macam gitu. Akak kesian je kat orang-orang kampung dia yang masih berpegang pada rukun negara ke lima kesopanan dan kesusilaan"

Yang orang kampung dengan rukun-rukun negara tu saya tambah je tu he he..- kita tulis cerita kalau tak de nasi tambah, tak sedaplah cerita kita,kan?

Saya memang tak nak panjang-panjangkan cerita ni, walau saya suka kalau kita create satu awareness pasa ruang-ruang peribadi, sosial dan sebagainya di pejabat. La ni, ada je cerita gangguan seksual, yang saya dengar, so far kami auditor, memang jarang dengar lagilah pasal ni. Satu bagusnya akauntan/ auditor ni kami ada by law, code of conduct bla bla bla----sampai ada satu tahap tu menyendiri itu memang best-practice demi menjaga "independent" Independent  ni dalam bahasa Melayu apa ek. Lupa plak lah saya. Tula kalau besok-besok meletup, masuk paper so and so kena saman sebab gangguan seksual di tempat kije---tolonglah ea---korang jangan senang-senang cakap "owh dia tak de agama-sebab tu dia macam tu" tolonglah ea, tolong ingat sikit, kita rakyat Malaysia, walau rukun negara no 1 suruh kita percaya pada tuhan, tapi ko degil, tolong pegang pada kesopanan dan kesusilaan, boleh tak.

Karang kena serang dengan bala tentera Jabatan Netizen Negara, baru padan muka kau.

No comments: