Sunday, May 2, 2021

Weight Loss Journey

 Tujuan utama nak kurangkan berat badan ni ialah nak kurangkan kolestrol. Sebabnya kalau kolestrol segini-segini, kita kena makan ubat kolestrol. Ramai doktor kata ubat ni bukan tak bagus, tapi kalau dah makan ubat ni semua benda dia buang, yang baik yang jahat semua dia clearkan. 

Masalahnya kita perlu kolestrol baik untuk tujuan baik pulih badan. Kalau dah buang semua apa ceritanyakan. Lebih-lebih lagi perempuan dah nak masuk 50 macam saya ni, dah nak menopause, lagilah kalu kilang telur dah tutup, ada kilang kolestrol plak semua dah masuk dalam bakul sampah, apa lagi yang tinggal untuk tubuh baik pulih kecederaan yang berlaku---

Bila fikir-fikir balik, ia sangat mengerikan. Nak tak nak kenalah buat sesuatu untuk alihkan fikiran dari terus risau-risau-risau. Macam yang saya dah cerita dulu, saya buat IF, EF dan PF. Saya ambil makanan yang kaya omega-3. Alhamdulillah keputusan ujian darah menunjukkan perubahan yang lebih baik. Sebenarnya ni ujian yang saya ambil sendiri-sendiri saja nak tau je. 

Sebelum dan selepas IF, EF & PF

Ujian sebenar nanti pada 17.05.2021 ni. Kalau ikutkan memang dah fail tu, tapi Dr dah cakap boarderline pun ok. Hari tu dia set bacaan 6 pun dah ok. Saya punya 5.8. Kira luluslah tu. Tapi since ada lebih kurang 2 minggu lagi ni, saya akan cuba jaga makan dengan lebih ketat lagi....  

Ni tengah dok memikir menu apa nak buat untuk sepanjang 2 minggu ini. Saya ingat nak buat meal prep 3x seminggu. Senang, kan?---

Antara menu yang saya dah dok fikir-fikir

Pecal Keto, Tahu Sumbat & Salad, Rojak Mamak keto, Sup Sayur, Sup Cendawan, Sup Fucuk---kita makan sup-sup ajelah sepanjang 2 minggu ni, kan?

No comments: