Monday, September 17, 2018

Ekspektasi Pesantren

Semalam saya tanya kawan yang lebih saya anggap adik,lah.....

"How do you imagine the sound of Pesantren?"

Dulu dia ada cakap lepas dia habis PhD dia nak pergi memondok di Indonesia sana. Saya memang skeptikal dengan pondok memondok ni. Masa dia cakap imej yang terhidang di mata saya ialah budak-budak kecik bawah umur jadi buruh paksa bena pondok. Tahun-tahun selepas itu saya bila sebut pondok aje terbayang pulak muka Wardina Safiya dan Syed apa tu yang kempen peluk anjing tu, Syed Azmi dan cerita-cerita negetif pasal Pondok.

Itu imejan secara visual. Bagaimana pula audio? Actually perkara yang kami bincangkan adalah bagaimana nak mengira usia yang kian berkurang dari hari ke sehari. I was planning to learn music and play musical instrument, taking care of my greenery and my pets. Since adik saya ni dia macam ketua naqib sekolah sikit, kan? so saya takut la dia tak berapa selesa kalau saya cakap saya nak main musik. he he...

Tu yang I tanya "how do you imagine the sound of pesantren?"

I imagine it is full of music. See pelikkan my imagination? Same thing, tapi bila imagining it visually and audio wise, I got 2 different picture.

Visually I imagine budak-budak buruh bawah umur, Wardina Safiya dan Syed Azmi membela budak kena rogol dengan ustaz, audio, wise saya bayang Khai Bahar & Siti Nurhaliza mendendangkan zikir pipi merah...

How absurd, things can be, sometimes. Macam mana sebenarnya suasana pesentren, kita pun tak tau, tapi kita boleh bina pesantren kita sendiri mengikut acuan, kita, tidakkah begitu? So back to my plan nak belajar musik tu. Kira dia oklah. Budak-budak ustaz ustazah ni memang macam tu, asyik nak marah akak dia aje. Tak sudah-sudah risau kalau akak dia jadi liberal. he he

No comments: