Thursday, May 17, 2018

Sentaplah Plak

Kompem bos saya ialah Tun M. Tun kata dia amik Kementerian tempat saya bertugas sebab ramai orang tak berpelajaran. Ada plak macai back-up kata Tun gurau, tapi wartawan yang lelebih. Dia back-up sebab dia takut ada yang sentap, dia nak meng"cool"kan diri, sebab sendiri sudah tersentap, tak tahulah saya. C'on la weh. Tun memang seorang yang sarkastik dan kasar budi-bicaranya. Bila dia kata ramai orang tak berpelajaran, tak perlu takut ada yang sentap. Tak perlu ambil hati dengan kenyataannya atau cuba meneka pada siapalah ungkapan itu ditujukan atau tak tidur malam gigih mentafsir lebih-lebih maksud disebalik kenyataannya tadi.

Saya anggap je dia grumpy old man  yang keletihan. Leader create more leader, when a leader unable to create another leader dia terpaksalah berkerja sampai nak masuk liang kubur. Lepas tu bila dia dah kepenatan, dia nak lasser sana-sini, tak usahlah kita nak sentap-sentap. Biasalah mak kita kalau dia penat pun dia akan berleter tak sudah-sudah,kan?

Dalam PH ada tiga gabungan. Saya ni memang dari dulu kagum dengan cara DAP merekrut Hannah Yeoh. Nurul Ezzah main cak-kun-cak dengan mama dia, Syed Saddik dengan gossip malatop. Hannah apa khabar?

Itulah yang saya kata when a leader unable to create another leader, you only have pop-attention hungry politician. You have to have council of elderly so that your pelapis can go on malatop & all.

****

Last weekend, masa dalam kelas my coursemate joke sama saya.... "wow lepas ni you all semua bersihlah."

" Ya lah bersih. Tak de kije. I kena cari kerja baru ini, lah ni. Dengar cerita company u nak pakai orang, I submit resume bule?"

Actually, I am already 45 years old, dah boleh pencen option, pun. So I don't give a damn shit, jika sayalah orangnya yang tersenarai dalam gerakan kurangkan penjawat awam, penghalauan penjawat ke sektor swasta or psiko/gertak jilat kasi-bersih. Masa MAS buang orang ramai-ramai hari tu, ada kawan saya yang terkesan. Dulu lagi sikit, orang bank buang staff, ada juga kawan saya yang kena. They all doing ok ok je. So far tak de dengar plak ada kawan terjun tingkap bunuh diri, sebab kena berhenti kerja.

Saya nak cakap, saya cakap walau lepas cakap, tak ada orang nak cakap dengan saya. Lagi pun ini blog aku, suka hati akula apa aku nak tulis. Kalau kau rasa ko patut buat u-turn jilat Mahathir untuk pertahankan kedudukan kau, silakan. Saya faham dan sebagai kawan tak kanlah saya bawang-bawangkan engkau, kecam engkau dan buang kau jauh-jauh. Kau tu pun, bila kita tak satu kem, kalau saya kritik kem baru kau, jangan kau merajuk sakit hatilah pula dengan kritikan saya he he...

Begitulah, seadanya,kan?....


No comments: