Tuesday, April 24, 2018

BIMBANG (Post Bawang)

Bila  ada misfortune yang berlaku berlaku saya selalu ingat pensyarah perakaunan A-Level saya kata "blessing in disguise".... selalulah ingat begitu. Setiap yang berlaku ada hikmahnya. Cuba bayangkan hidup saya smooth sahaja, lepas graduate, kawen, anak-anak dah besar dan berjaya akademik. tentulah berjaya sebab mewarisi kepandaian saya dan bapa dia,kan? Kalau bapa dia tak pandai pun orang kata bakat akedemik (IQ) menurun dari ibu yang bijak.

Saya membayangkan saya ketua marhaban kawasan yang jahat mulutnya tapi pandai merancang. Pendek kata makcik bawanglah... Tapi Allah bagi saya kesakitan yang menyebabkan pengajian saya terencat dan saya tidak bertemu jodoh hingga kini. Kesakitan yang Allah bagi bikin saya rasa tidak bersalah untuk jadi hermit dan tidak port sangat hal orang.

Saya ada kawan-kawan baik saya either yang idealist tegar, yang baik tak pandai membawang, atau devilish outcast yang brutal hati kering ala-ala Rosma gitewwww... yang devilish ni ko tok sah ceritalah, dia sentiasa "on the top of the world" the one yang tahu bikin kau rasa up bila kau low-down-in-a deep-shit. No wonder orang macam gini berjaya.

 Yang baik, ala-ala bawang merah yang terinaya ini lah yang saya nak cerita. Dia resah melihat perkembangan akhlak, muda mudi, baik tua keladi yang tidak secomel dulu. Teman melantun rasa hati dalam sebuah puisi yang indah yang saya ingat "the gist of it" aku mau membeli esok yang bebas-bimbang. Hari esok yang tidak tidak ada bimbang....

Saya kesiankan dia yang masih membimbang sedangkan saya sudah lama tidak bimbang apa-apa lagi. Saya pun tak tahu mana suda pergi kebimbangan saya, atau saya pandai membuang mau yang banyak, bila mau tidak banyak, bimbang pun kurang. Atau juga sessi-sessi psiko-terapi yang saya jalani bikin saya ntahlah......ermmm bikin urat bimbang saya terbius mati he he he....


Dari Puisi Bimbangnya itu saya terinsipirasi untuk memelihara hijauan-hijaun kecil ini bagi mengelakkan kejangkitan penyakit bimbang....Ok marilahtengok gambar cerita panjang takut bimbangnya menjadi bimbangku jua he he :):-







No comments: