Thursday, April 26, 2018

HERMIT??

Hermit tu apa jadahnya ya? Saya pun baru tahu pasal ini masa saya buat kursus Risk Management pada semeste yang lalu. Dalam kursus tu tak tahula mana datangnya kisah kelalaku manusia dan pengkelasan reaksi manusia terhadap risiko ini. Katanya manusia ni bila berhadapan risiko, kelaku mereka tak sama, lain-lain. Ada suka risko, ada takut risiko ada yang 50-50. Hasil dari itu, maka buat masa ini paling popular, adalah lima jenis kelompok manusia yang pemerhati dapat perhati.

By the way pemerhatian ini dilakukan oleh ahli siosology barat dipelopori oleh seorang wanita berbangsa Inggeris yang bernama Mary Douglas. Douglas menulis tentang Grid-Group Culture Theory. Sama ada ia bersesuaian dengan orang Melayu, tak tahulah saya.

Tapi yang hermit tu memang betul dan kenalah dengan saya. Cuma masa kekecik mak, manala tau yang anak dia ni jenis hermit, jadi sebolehnya dia mau saya jadi manusia egalitarian yang penuh kemanusian, perhatian, empati dan kasih sayang. Saya teringat satu ketika, reban ayam nenek dimasuki ular sawa pada jam 3 pagi. Semua isi-rumah kecoh keluar dan tengok sepupu saya tangkap ular. Oh masa tu cuti sekolah, maka ramailah sepupu-sepupu datang tidur di rumah kami.

Keesokan harinya ketika bersarapan, hilang selera saya kerana teruk saya dimarahi emak kerana masa dalam orang kecoh-kecohkan ular, saya boleh tarik selimut dan tidur nenyak. Iya saya tahu ada ular, dah semua sepupu saya ada, jadi biarlah mereka sahaja yang sibuk-sibuk?

Mak pula sudah mula sangsi akan perlakuan saya. Patutlah Allah bagi sakit dan saya dibawa berubat hospital. Orang kampung semua kata saya kesampukan sahaja. Tapi emak beriya-bawa-berubat hospital sebab dia sudah tahu ada perangai saya yang tidak sama dengan budak-budak sebaya saya. Iya dia sudah syak saya akan memenua jadi manusia pelik dan dia harap perubatan moden boleh merubah saya jadi manusia normal.

Iya, I look normallah, but not so normal. okla bolehlah,kan. I haven't have the chance to tell her about this Mary Douglas and Grid-Group Culture things. I've told her about Freud Defense Mechanism, id and super ego, but I'm too busy with the renovation of my house. Most of the time we talk about the renovation in progress, my coursework, my new job, my new friends.

The best thing about my mom is, she very open to a new idea. Some of elderly will think you already sesat if you mention Freud's name. Thank God my mom, my ayah (Pak Long) are not like that. My mom eager to know more about what Freud and Anna has to say about delusion, paranoid and all. She even happy when I told her about Maslow's hierarchy of needs. I bet she's even happier if I told her about hermit and the reason why when I was a youngster I can keep on sleeping while a snake has enter chicken coop and eaten one of our biggest hen. The reason is because I am a hermit he he....

But I don't think she will like the idea if I want to become a full hermit. Of course I don't have any plan to become one. Oh what is hermit? alah google ajelah ya. Malas nak tulis di sini.


No comments: