Wednesday, March 4, 2015

Matinya kita ni nanti

Saya akui Melaka memang semakin hari, semakin tak best untuk dihuni. Kesesakan lalulintas. Sebab itu aje. Pada sayalah. Tapi pada orang lain mungkin ada sebab lain sehingga dia tinggalkan Melaka dan pergi ke Syria. Di sana dia ambil gambar orang pancung orang. Lepas pancung-pancung mereka jerit “allahuakbar”

Kita kat sini ada yang sahut “masyaallah”, “astagfirullah” atau mungkin ada yang “alhamdullillah????” Orang Melaka ini kita memang kahau/brutel, tapi rasa tak sampai hati nak pancung orang kut. Mulut aje lebih.

Pada budak Melaka yang terlibat dalam aktiviti sadis ini hatinya sudah bulat itulah dia jalan untuk mendapat redha tuhannya. Pada saya pula caranya dengan kerja baik-baik, belajar rajin-rajin dapat gaji baik, boleh tonjol imej Islam yang Berjaya, kemas dan teratur. Saya orang Melaka, dia pun orang Melaka juga. Sejarah Melaka menulis, Sultan Melaka terima Islam kerana kagum dengan kekemasan, keteraturan pedangan Arab yang datang berniaga di Melaka. Dari situ Islam berkembang….

Saya terfikir mana agaknya budak tu belajar yang Islam ini tersebar luas melalui pancung 
memancung ini ye.  Adakah movie barat seperti “Lawrence of Arabia” dan yang sewaktu dengannya mempengaruhi tingkah-lakunya? Saya ni memang hantu TV masa kecil-kecil dulu, tapi kalau cerita Combat yang paling disukai sepupu-sepupu lelaki, saya tak minat. Apa-apa cerita perang, memang saya tak suka tengok. Tapi masa dah tua-tua ni ada juga temankan kawan tengok ada satu cerita tu. Ntah cerita apa tah…sadis betul. Memang dia pancung kepala orang terus tepat termasuk dalam kotak. Perrggghhhhh. Sampai hari ini saya tak boleh lupa adengan itu.


Antara dia dan saya,banyak berbeda, bahkan boleh berperang barangkali, ya. Andai satu hari dia menang, lepas tu balik Melaka kasi pancung semua orang Melaka yang secular tak sedar diri ini. Saya ok aje. My personal opinion orang macam ini lebih baiklah dia pancung kita, dari dia me”Latta-Uzzakan”  kita. Mati itu pasti datang, lebih baik mati hina, dicatat petualang dari hidup disanjungan puji sang pencinta sadis, mati, nanti dijadikan pula patung berhala.

No comments: