Tuesday, May 31, 2022

Ujian Besar

Ko rasa apa ujian besar bagi orang pempuan ni dimusim-musin raya selain dari makan-makan-makan sampai nak naik penimbang pun ngeri? Ko rasa? Hakak tak tau korang apa, tapi bagi akakla ujian paling besar ujian mulutlah, selain dari menghindari mulut terlalu banyak sangat mengunyah, mulut juga ujian hahak. Nak tahan mulut dari menyembang. Sembang kencang memang best, tapi kalau silap sembang boleh bawa kita masuk neraka berjemaah.

So, mulut tu memang kena jaga bebetul. Mulut ni kau dia memang jahat, sejahat jejari yang kencang menekan kekunci lappy ka, smart phone, ka. sama je sebab sekarang kita sembang online pun boleh, kan. so, jari, mulut memang boleh membawa kepada kebinasaan yang abadi.

So, so banyak so, apa bendanya bebetul menguji ni, nile nak suruh diam, bila kita ni dah mengelitik nak bercerita, nak menanalisa kejadian yang sedang sok-sek-sok-sek berlaku di pejabat ni. Ko rasa kalu kat pejabat gomen yang bajet ceciput-ciput ni apa agak-agak yang hangat---- hah betul tekaan kau tu, iyalah dan bajet ceciput, isu hangat lain selain wang, sudah tentulah wanita, kan? hah apalah lagi, kan?

Tu le hakak nak kabo kepada bos-bos yang pangkat adik-adik ni, ko kalau nak menggatal cermin diri kau tu dulu, lah. Ni kalau kalu kije pun ala bahai, kije banyak past-sana-sini, report banyak spill over, 2021 dah lama berakhir dah masuk separuh 2022, masih ada hutang lagi, ko janganlah nak menggatal ea. Siapkan report tu dulu dari kau gegedik nak cuit bini orang sana-sini. 

Dia orang pempuan ni senang je, kalau dia suka, kau cuitlah banyak mana, pun, it's ok. Sebab dia suka. Tapi kalau dia tak suka, haish---kalau dia mau satu opis boleh porak-peranda dia bikin. Saya tak nak le jadi salah satu ejen yang memorakkan lagi opis, jadi saya memang kena tutup mulut rerapat. Iyalah saya ni kan, kawan sembang saya sapalah lagi kalau tak si Mak Hajjah, orang kuat no 2 kat opis ni. Kalau nak menyembang dengan BOs no 1 tu sebenarnya no hal. Tu na semalam tu Bos no 2 outstation, Bos No 1 ada terhegeh-hegeh datang kat workstation saya. Nak nyembang boleh je. Kan saya ni hobinya analisa-psiko orang... ieehhhshhh pandai le kau ngata aku ya. Geramnya, kan! Boleh je bebuat tanya gitu-gitu-gini, kebetulan dah sebelum tu pun Bos No 1 ada makan bubur semeja dengan saya, siap bagi advise jaga the so and so tuuu bebaik, bolehle kita sembang meleret-leret, kan, gitu...

Ya tu dia suruh jaga so dan so bebaik tu, sebab ada kemungkinan dia nak kacau so and so, sebab so and so lagi satu ni yang kena cuit-cuit tu, dah panas bontot katanya nak betukau. So so, kalau so and so yang bos suruh jaga bebebaik tu panas nak bertukau juga, (pasal apa dia panas akupun tak tahu), apalah lagi mutuallah ditukaukan, kan? Tula semalam tu, memang aku nak songket je bontot Bos No 1 ni, nak tanya betul ka analisa aku ni. Aish, nasib baik semalam aku banyak kije.

So, balik rumah semalam rasa memang aku nak songket hari ni pulak bila kije aku dah selesai. Tapi aku rasa hal opis baik aku jangan campur, dan untuk mengelak aku campur tangan, pepagi buta aku dah masak sambal goreng. Semalam, aku jalan pusing-pusing, letak kereta kat pasar malam, tapi pusing sampai ke HERO sana sebab nak penatkan badan takut malam tak ble tidur sebab nak begosip analisa psiko dengan Bos No 1 pasal isu panas bontot, nak tukau sana-sini, tu.

Bila aku dah memusing kat HERO aku pun beli gula-gula. Sebab so and so yang bos No 1 suruh jaga tu ada memokak kata gegula lolipop props hiasan gerai raya kami satu batang pun dia tak merasa habis kena kebas, so semalam bila aku dah sampai HERO aku pun beli gegula lolipop. Itu ajelah cerita aku. Kau yang baca coretan ni ko doa-doalah aku tak terdorong bergosip dengan Mak Hajjah, mau pun Tuan KUAD pasal benda yang memang best kalau kita sembang. Tapi cuba bayangkan kalau kita yang jadi subjek sembangan tu. Kau cuba sikit bayangkan diri kau sama ada yang kena cuit, atau yang mencuit tu, kan?

 

No comments: