Thursday, July 18, 2019

CINA Bodoh?

Sektor Awam memang dimonopoli oleh bangsa Melayu. Kalau ada sorang dua non-Malay memang mereka cemerlanglah. Hari ini saya baca satu pelawaan majlis tu--- saya spot surat dia macam pelik. Yang pelik tu kat senarai edaran. Lain macam je format dia.

Saya tengok pulak dari bahagian mana dia datang. Eh lagi pelik, ada bahagian baru, ka? Tak kisahlah saya pun tak minat dengan program tu. Saya pun tengok klik lampiran seterusnya. Laaa---- Bahagian dot dot dot rupanya. Saya patah balik nak tengok sapa urus setia. Program Bahasa Kebangsaan, tapi urustia non-Malay. Apa jawatan minah ni ea---? Saya pun godek-godek direktori KPM. Owh Penolong Pengarah rupanya dia...duduk kat Unit Bahasa Melayu. Apa jadahnya Cina kiasu ni duduk di Bahasa Melayu sana?

Tak kisahlah tu. Nasib baik saya dalam jagaan hospital Putrajaya, saya cakap begini "ala apa nak diherankan sangat, Cina bukan semua pandai. Tengok ajelah Menteri Kewangan kita, kan? Cina DAP ni rupa pandai cakap je, tapi buat kerja tak reti"

Cubalah saya tak dapatkan rawatan mental di hospital, pasti saya sudah paranoid into thinking " ini semua konspirasi yang provoke orang Melayu supaya mengamuklah tu!!!"

Pasal Cina ntah sapa-sapa, I bet cikgu Bahasa Melayu yang baguslah tu. Dia mungkin seorang Cikgu yang baik, tapi itula tak semua cikgu diberikan exposure tentang keurus setiaan. Jadi bila naik pangkat, duduk ofis Putrajaya sini, itulah tak ikut format, ikut suka mak bapak dia menulis surat.

The problem is, tak semua reader gigih macam saya godek-sana-godek sini dan tak semua reader tahu setiap-cabang-ranting yang ada dalam organisasi sendiri. Tak semua manusia diberikan fotografik memory boleh hafal carta organisasi dengan sekali pandang aje. Jadi standard format (keseragaman dalam penulisan) memo/ surat kerajaan itu penting, supaya reader tak buat konklusi, Cina zaman DAP ni rupanya memang bodoh piang--- or sapa dia ni, tulis surat pun salah,  Ahaaa ni mesti gundik orang besar DAP ni. Sugar dady dia dapat jadi menteri, dibawalah sekali gundik-gundik masuk Putrajaya.

No comments: