Wednesday, March 8, 2017

AMBITIOUS

Ada juga suara-suara sumbang yang kata dalam nada yang berlapik-lapik manis cantik yang secara ringkas sarcastic sikit lebih kurang

"u tu dah la mental, tak takut mental ka belajar lagi ni. Dah lah tu amik akaun plak"

Bagi nak sedapkan hati sendiri, ala dia cakap sebab dia concern takut kita sakit. Atau kalau nak sakitkan hati sendiri, saja nak toreh-toreh hati jadi pedih lepas tu tunggu cega peluang masa depan nak balas balik, nak toreh hati dia balik pula, silalah meng'inflate'kan ego diri---aku ini seorang yang HEBAT, 'the chosen one'--- dengan berkata dalam hati "alah! Jelousla tu"

Terpulang, mau baik sangka walau kadang baik sangka itu hanya delusi atau nak jahat sangka walau jahat sangka itulah yang sebenarnya. Baik sangka ajelah walau hari ini kawan/kenalan tak puas hati dengan pencapaian kita, one day derang will be happy for us, for whatever road that we have chosen,kan.

Ok berbalik pasal mental yang fefeeling scholar ini. Di Barat sana ramai jer orang mental yang berjaya dalam bidang akademik ni. so bukanlah satu hal yang memeranjatkan kalau orang mental ada PhD ka hapa ka, Sakit mental macam sakit darah tinggi kencing manis bla bla bla juga. Kalau jaga kesihatan boleh jah sambunglah pengajian, tuntutlah ilmu sedalam atau setinggi manapun,kan. Lagipun ada PhD pun tidak semistinya kami akan atif dalam membuat keputusan dasar bagi kamu semua. Jangan bimbanglah. I have an untie yang ada PhD pun tapi dia berlegar-legar di Sekolah Rendah, jaga budak-budak sekolah, jer. Idaklah dia duduk di kerusi M-TEN sana gubal dasar ekonomi negara, atau jadi law maker bikin gila kasi sokong, kasi dana pada Siti-KASSIM, gay-lesbian, 100% pun. Atau jadi gila menggerak gerakan ANARKI Negara pun. Ramai orang ada PhD, senang-senang hati masak-masak, tanam-tanam pokok, bela-bela lembu, kucing, segala binatang ternak pun. Tidak ada kisah dia nak gubal, ubah, hancurkan masa depan kamu melalui anarki ka, republik ka. Apa Republik? Apa Monarki? Ko ingat Monarki, Republik tu, kalau kau sakit, jika tak keluarga kau sendiri atau kau sendri merangkak pergi jumpa doktor makan ubat ada dia nak jemput kau pergi dapat rawatan?

Ceh jadi marahlah pulak ek.... idaklah, saya sedang cuba memahami stigma orang sini pasal orang gila. Sini ada stigma ka? Memangla orang sini takut dan bencikan orang gila. Sebab ada yang kata dalam Quran tak de penyakit gila. Kalau gila sebab tak baca Quran tak ikut Sunnah dah jauh dari TUhan. Jadi janganla bercerita sangat. kalau bocor buat pekak je. Satu hal orang kita ni derang akan mengata belakang-belakang aje, Depan-depan manis mulut. Tak kisahla yang penting kita kuatkan semangat untuk berjaya dalam pelajaran.

Dah STOP IT, Wahai biji mangga, kau dah sebutir pun banyak kau pandai pula bawa multi-watak-berbunyi-macam-macam bunyi, ya. Nanti saya pindah dalam rumah buah gajus yang seksi, biji tersentil di luar tu.

No comments: