Monday, October 5, 2015

PELANGI 2

Some of us Malay tak boleh terima andai satu hari negara ini diperintah oleh non-Malay. Saya rasa pun too soon for them nak berangan dapat negara ini. Kita masih lagi tak Malaysian. Kita masih lagi Malay, Chinese, Indian. Malay majority, jadi PM mesti Malay. Saya belajar diploma di MMU, most of us non-Malay. Macam rasa belajar di Negara jiranlah pula. Memang rasa kerdil. Tahun itu rep kami kira presidenlah gitu non-Malay. First time everlah. Memang patut pun  non-Malay President sebab majority sana non-Malay.

Saya rasa tak de beza pun. Saya rasa sama aje Malay ka non-Malay ka yang pegang. Tapi  prediction saya, buat masa ini Malay belum bersedia untuk berPMkan non-Malay. How about the possibility that Malay Ruler/politician will turn this nation into Greece? Takut,kan. Memang menakutkan. Tapi percayalah Tuhan sentiasa ada. Berbaik sangkalah dengan DIA. Segalanya datang dari DIA. Didatangkan pada kita pemimpin yang kita rasa tidak cukup Islamik,  tak pandai mengurus, tak pandai berekonomi, tak pandai cipta ruang dan peluang pekerjaan, pemboros, bla bla bla,untuk kita taati. Dia sahajalah yang maha mengetahui.

'****

Cinta Sabun Mandi

Kata dia cinta
Kata saya cinta itu macam sabun mandi
  sudah habis saya pakai
jadi bagaimana mau saya pulangkan?

Begini sahajalah kata saya
kita sama-sama doa
agar tuhan gantikan
cinta yang lebih wangi untuk dia'
agar dia tidak lagi  marah-marah sama saya

hidup terlalu singkat untuk
saya dan dia saling
marah-memarahi
antara satu sama lain...

No comments: