Sunday, October 3, 2010

Jalan-jalan Raya 2010

Semalam, saya ke Seremban menumpang kereta Enche saya. Nak jimat? Itu satu hal, satu hal lagi best juga orang lain yang drive, jimat petrol, jimat tol. Next week, we are going to go to Singapore. I guess I kena bawa keta I plak. Kita jalan dekat kita naik keta besar, kita jalan jauh kita naik kete kecik. Itu pun kalau sepupu di Singapura sana ada masa nak jemput kita di Tambak Johor. Kalu tak kami memang dah cadang nak naik bas aje. Lagi jimat. He he he.

Bestnya jalan-jalan naik kete ramai-ramai ini. Tahun ini walau saya kata tahun paling tak best raya, tapi sebenarnya tahun inilah yang paling best sekali, sebab saya dapat beraya sampai ke Singapura sana. Tapi yang paling best sekali dapat berkenalan dengan lebih dekat lagi dengan Bibik dan Mak Long Midah. Mak Long might say Bibik suka membazir, but it’s really fun skali sekali berborak dengan kaki pemboros. Bibik lelaki pula pandai main band. Macam-macam gitar Bibik boleh main.

Mak Long pulak dia jenis kiasu he he he. Anak-anak semua nak antar blajar kat England. Dunnu why. She can afford it. Lagi pun ramai family Mak Long belah suami yang sudah pun menetap di Britain. Saya no commentlah walau memang saya sangat rasa cuak juga bila dengar Mak Long membebelkan tabiat berbelanja Bibik. Tapi orang kata apa ada susah, incase satu hari, anything bad happened to Bibik, Mak Long kan ada ha ha ha. But offcoursele I sincerely hope Bibik suksess selalu.

Ok enuf about my Bibik and Mak Long, back to my Pak Enche dan Mak Enche. My Pak Enche kata saya patut tukar kerja. Saya patut masuk politik. Saya ceritakan limitasi yang saya ada, tapi Pak kata no hal, sebab Pak percaya saya boleh tangkis gitu-gitu aje. Lalu saya berterus terang sama Pak yang saya tak boleh, sebab nanti saya akan mengecewakan family belah ayah saya dan juga teman-teman yang rapat dengan saya.

Pak suruh saya tukar jadi lawyer plak. Saya cakap dalam hati “kenapa , jadi Akauntan tak bagus ka?” Mungkin pada Pak, jadi Akauntan ni kerja macam lembu, tapi orang tak pandang atau “robotic”- focus, without passion. Ha ha ha Ntahlah suka hati sayalah nak jadi apakan. Muthahir ini ramai orang suruh saya tukar kerjaya, as if saya tak sesuai dengan bidang perakaunan aje, tapi ntah saya suka accounting. Pada orang mungkin accounting ni membosankan tapi ntah saya sukalah pulak.

Memang saya saya sedih dan kecik ati sangat-sangat kalau orang suruh saya tukar kerja especially tukar Lawyer dan Politik. Orang tak lulus maths pun boleh jadi lawyer, boleh jadi ahli politik, kenapa pula saya yang pandai Maths ini nak sibuk2 bersaing dengan orang tak pandai kira-kira. Memang saya tak suka, saya benci, saya tak boleh ngam dengan orang tak pandai kira-kira saya boleh jadi gila kalau dekat-dekat dengan mereka. Tapi saya pujuk hati dengan cakap, I guess, it has something to do with, no body like an accountant he he he. Akauntan yang ikut rule tak popular bahkan at certain level membahayakan nyawalah pula. Off courseleh mereka bimbangkan keselamatan saya, sebab baru jadi kerani akaun pun dah ada orang benci sampai ugut2 medical board, ugut-ugut benda tak baik, jadi akauntan besok ntah apa tah lagi ujian yang datang. Saya percaya Tuhan sentiasa melindungi saya. Mereka boleh ugut apa pun mereka nak.

Ntahla. But then, bila family kita ada yang sudah berjaya dalam bidang perakaunan kita dah tak rasa takut dah. Anak Mak Long, Ben sekarang dengan EY, tapi diletakkan di Shell sebagai persediaan peperiksaan pengkhususan IT. Mak Long kata Ben, will be among the first few yang akan ada sijil khas ini di Malaysia. Off Courseleh Ben is not Malay, as uncle Lee is Chinese.

Hamidah, adik dua pupu belah ayah pula dijangka akan pulang setelah suaminya tamat belajar. Midah adalah antara graduan sulung perakaunan dari MMU ini. Currently she working in an audit firm tempat suami dia belajar. Midah is Malay because Pak Ngah Hassan is Malay. Mak Ngah Ramlah, mak Midah adalah Adiguru Prinsip Perakaunan itu yang cina, itu pasal walau both Midah dan Ben campuran Cina-Melayu, bangsa mereka tak sama. Sebenarnya tak ada apa yang family saya perlu risaukan pasal kerjaya pilihan saya. Tapi kadang tu bila family kita ini over caring ni, eish, geram pun kita rasa ada. Kerja, apa kerja pun ada risiko. Kerja ahli politik, lawyer lagi bahaya lagi ramai orang kenal, lagi bahaya.

No comments: