Thursday, July 22, 2021

Feefeling Detektif---

Ewah, ewah, bila anxiety dah berkurang ni, mulalah berangan, kan? My tinnitus masih macam tu la dia, tapi saya dah boleh deal. Nak tunggu pakar, awal September sok baru dapat jumpa. Biasalah pakar gomen, kan.  Speak sikit pasal apa yang saya syak tinnitus ni ya, dah lama ada dah bertahun-tahun rasanya. Cuma PKP lock down 3.0 baru-baru ini dia jadi makin kerap dan kuat, sampai ada satu tahap tu mengganggu tidur.

Ok berbalik kepada berangan ni tadi---hah apa cer, cer, cer urmmhhhhh pasal ustaz Ebit le (UEL) bergaduh dengan para Selebriti/instafamous/influencer Malaysia. Memasing ada follower,kan? Apa lagi jadi hangat leeee--memasing nak menegakkan orang yang mereka puja. Sampai kalau Ustaz ni dah follower/pentaksub wali kesayangan Allah bagai. Dikalangan FB feed kengkawan, memang tak de le yang back-up ustaz, tapi adalah kawan FB yang buat konten nasihat, netizen agar jangan taksub sangat di wall dia. Tapi saya tengok derang dah delete dah content tu. 

Dalam group, pun semua tak beranilah nak kondem UEL lelebih. Adalah sorang minah tu pada mulanya luah rasa tak senang dengan kekdah "redah dan dakwah" ustaz. From her barulah saya tau ustaz ni rupanya dah banyak buat orang kepanasan dengan cara dia yang agak sumbel ini, tinggal kali ni jak, jadi panas sebab kawan gaduh dia bukan kaleng-kaleng. Waima Neloopa laki-bini pun tersenarai. Yang saya terkejut tu Firdaus Wong pun tumpang semangkok.

Saya ni senang je, kalau kau balik sini ko gaduh dengan Arel Sharon, aku memang iktiraf kau wali, lah. Tapi kalau gaduh dengan semua orang, hurmmm lu fikir sndri la bro and sista, ya. Funny thing is, tak de orang pun pertikai, macam mana Ustaz banyak duit. Sebab dia kata tau, dlm bahasa kerek akule "you don't nak audit-audit me aarrr---I go there under my own expenses, I don't go bring other people money"

Kau tak heran ka, berjuta-juta tu beb duit dia sndliiii owhhh. Aku tak de lain, sebab dia Cina,kan. Memang kalau Cina jak, aku dah respek duit Along, je ha ha ha---"Intorducing money form ground economy back to real cycle"

Lepas-lepas UEL dah buat live bagai(aku tak tengok) tapi aku dengo-dengo, sah tak tau duit mana, tapi ada mention nama VVIP dan Istana, so it is all about business. Istana tu mungkin dia saja create story atau apa nak heran kalau dua ni memang ada connection/aksess pun dengan dunia itu,kan? It's all about business sebona eaa--kau je yang terpukau kunun UEL vs Other Influencer, tapi tu yang sebona ea it is COy1 vs Coy2. Katanyalah ustaz dapat deal coy 1 yang lagi murah dari Coy2 yang Influencer-inflencer ni guna. Dahlah murah, cepat, siap dengan iringan kereta kebal pulak tu.

Pendek cite---yang fefeeling dektektif, ni tapi malas nak siasat ni, who is behind this compony1. Ada kaitan dengan underground economy tak? Detektif Mardhiah rasa, tak mustahil wujud kerja-sama ekonomi bawah tanah dengan ahli politik Negara. Apa bukti? Hurmmm tu detektif ni salah minta kije, patut kije kat bahagian siasatan jenayah komersial kat Bukit Aman sana. Ni kije audit Negara je ---ciput sungguh le keupayaan kami, ni.

Tula, kan detektif tak pernah tau pun bakat detektif ni. Kalau dari dulu tau, lepas SPM lagi, masa aku tak gemuk sangat dulu tu aku dah diet gila-gila, excercise gila-gila. Bila kuar SPM jak terus apply polis,kan dah jadi Polis hari, ni? Zaman tu mana ada polis-polis pompuan ni sangat, kaleng-kaleng pun semua pakat nak jadi cekguuuu he he. Eh berangan nak jadi polis ni, tinggi tu cukup ke idak? Penolong Juruaudit, pun Penolonglah kan? Nikmat Tuhan Manakah yang Ingin Kau Dustakan? Cukup-cukup berangan, belajarlah mensyukuri nikmat Tuhan, ya! 😇

No comments: