Orang ni kata hok ni brutel, orang ni plak kata hok ni zalim
dan terjadilah kejadian saling tuduh-menuduh dalam cerita BERSIH 3.0 yang
berlangsung semalam. Ada yang bergaduh-gaduh dalam FB pun ada, pasal sapa mula
dulu, bila ada kereta polis dah terbalik dan ranap dikerjakan semasa BERSIH
3.0. Hok ni kata polis langgar dia dulu, dah terperesuk mayat bawah kete polis,
itu pasal kete polis terpaksa diterbalikkan. Hok ni kata, plak polis terlanggar
sebab hok ni pakat-pakat baling botol kat kete polis. Tapi bila anak dia 48 jam tak balik rumah,
kena rogol, POLIS juga yang deme cari. So, buang karen, buat sakit hati aje melayan
cerita POLIS jahat nih. Ko iyekan ajelah cakap dia, walau ko rasa orang hilang
akal aje yang akan menterbalikkan kereta sebab nak keluarkan mayat bawah kete.
Dah termasuk bawah kereta takkan tak mati, kan. Sure, yang ada di bawah kereta
itu mayatlah.
Namun begitu dalam
menganut akidah kapitalis ni, kita perlu juga menganut sama kenyataan yang “CUSTOMER
always right”. PM kita sendiri kata rakyat diutamakan. Jadi bila bercakap pasal
BERSIH 3.0. Rakyat yang berdemo itu pelanggan/CUSTOMER. Pelanggan yang sangat
percaya yang system undi kita tidak bersih. Mereka memang ada bukti yang
mengatakan ianya kotor dan dicemari element-element rahsuah, penyalahgunaan
kuasa dan apa-apa lagilah kata-kata bombastic yang terdapat dalam kamus, yang
saya sendiri pun tak kuasalah nak mengingatinya.
Pihak SPR pun saya kira dah melakukan penambahbaikan, dan
hujah mereka, jika sekiranya betul system kita kotor, mengapa PAS boleh
memerintah Kelantan dan dalam PRU yang lalu buat pertama kalinya BN gagal
mendapat majority 2/3?
Tapi berapa kali orang nak ulang hah! CUSTOMER always right,
walau betapa kita rasa kita dah lakukan sedaya mungkin buat benda betul, tapi masih
ada juga pelanggan yang tak puas hati, biarlah cerita pasal kita buat kerja
betul, simpan dengan kita-kita aje. Iyakan ajelah cakap pelanggan yang sentiasa
betul itu. Buat kata ada cerita Movie Amerika pun, ntah apa tajuk, lupa dah:- “orang
kije gomen(dalam cerita tu polis FBI) nih, bukannya buleh kita nak bercerita
pasal kejayaan kita semasa makan malam krismas, macam orang kerja sendiri, atau
macam artis, penyanyi, pelakon pun” Memang jadi badutlah kalu dok brag about
our success dalam perkhidmatan awam, nih. Orang menyampah nak dengo.
Macam kat Amerika tu dah ramai juga dapat sakit mental sebab
mengelonkan pelanggan yang kadang tu idaklah berapa betul sangat pun, tapi
orang kata kita belajarlah dari Amerika, kita buatlah hapa-hapa kursus untuk menangani
manusia-manusia kandang tu yang idaklah berapa betul sangat pun, lagi bako
darah jah kelakunya tapi dah diberikan MANDAT betul selalu.
Kita kat sini pun ada kaunselor, sikit lagi up masalah kita,
kita ada pegawai-pegawai perubatan yang sedia membantu. Memang dalam berhadapan
dengan pelanggan yang cerewet, dan memang ada jenis pelanggan yang rasa mereka
tak pernah salah memang menguji kesabaran, tapi kita harus ingat akan
support-support group yang sentiasa ada untuk menolong kita.
That is to say at the end of the day, kisah pelanggan yang
banyak cekadak yang pada mata kita tu kadang mereka lebih psiko dari kita yang
memang berada di barisan yang terdedah kepada tekanan-tekanan manusia yang memang
pergh orang kata KIASU, tu, akan berlalu bagai angin petang yang sepoi-sepoi
bahasa sahaja.
No comments:
Post a Comment