Thursday, May 23, 2024

DELULU

Delulu? Macam nama cartoon kan? LULU, sedap pulak bunyinya. Delulu tu apa? Tulah vocab gen-x for delusional. Bahasa mudah "psiko kuat branganla" --- Pada aku manusia Delulu ni tak de masalah kalau dia tak kacau orang. Lantak dialah nak berangan apa pun, kan? 

Dia jadi masalah kalau kerja team dia DELULU dia bla bla tapi dia tak boleh buat kerja tu. Contoh macam ko rasa kalau laki kau jadi PM negara ni bla bla bla, tapi lepas dah nak dekat 2 tahun perintah negara, orang luar kata gomen ni sammmaaaa je macam yang dulu tu. Bahkan semalam lalu kat FYP aku kata orang dah semakin meluat dengan gomen hari ini. Kau DELULU le tu. Untuk kekal DELULU laki kau pegi sana pegi sini nak naikkan ekonomi negara, tapi kan baru tak sampai dua tahun, mana nak nampak hasil, kau layan DELULU kau, sedangkan dulu laki kau janji, the moment dia jadi PM dia bla bla bla---

CONTOH---- itu contoh kau,

Ni lagi satu contoh, kau punya orang kanan laki kau siRaja FORMULA kau. FORMULA macam-macam tapi masih tapi masih macam gitu gak. Tak tercapai pun apa janji-janjinya dulu. So DELULU---tibeeee aku berkreatip plak----

____KREATIP DELULU______

"Eh Cik Jah, laki kau tak nak ke betanding Presiden Kelab GELAMA dalam pemilihan AJK Kelab bulan depan? Aku tengok laki si Eton tu macam tak function je" tanya Janda Milah Lawa (JML)

"Laki aku? Wat make u think laki aku will make better Presiden?" tanya Tijah Tembun.

"Ala, laki kau kan masa sekolah dulu Iman Sekolah. Lepas tu aku tengok laki kaulah paling baik, paling berdisiplin, pandai buat kerja' dalam kelab ni, tak reti kuar malam, duduk ontok-ontok kat rumah. Senyap sunyi je rumah kamurang" idak ada bising-bising macam rumah orang lain. Rumah kau pun aku tengok sangat zuhud lagi sederhana"

 "rumah Eton pun sikit lebih kurang macam aku jugak. si ETOn, tu lagi tasbih tak lekang di tangan, tapi bila jadi Presiden sama je macam laki Si Ema Ronggeng jugak, lepas tu asyik dok recycle idea laki si EMA, what make u think laki aku akan lagi baik dari laki Ema dan ETOn? Dulu kau kata laki EMa tak bagus sebab Ema suka berlebih-lebihan menghias rumah, sampai pau duit kelab, la ni rumah si ETon yang zuhud, sikit lebih kurang macam rumah aku, mana pegi duit kelab yang dijimatkan dari tukar perbut Ema tu?"

"tula masala laki si Eton tu tak reti jana ekonomi kelab, dulu si Ema boros belanja, laki pandai main ekonomi, lebih-lebih Ema beli perabot, masih juga banyak baki untuk kita at least buat BBQ tahunan dan makan-makan ujung tahun, tapi Laki si ETON ni dengar khabar, tahun ni memang akan ada BBQ, tapi BBQ sosej, daging buger ramli jelah, tak de ayam seafood, kambing golek jauh sekali"

"abeh, kalau laki aku jadi Presiden, akan ada BBQ Unta Golek ka? BBQ Magie bolehlah"

"alah kau ni Jah skeptikal sangat dengan kebolehan laki kau"

"aku tak pernah skeptikal dengan laki aku tu, tak sekali pernah pun, aku skeptikal dengan harapan/expectition kau aje. Besok kalau tak dapat BBQ unta golek, mesti kau tuduh aku makan duit kelab belanja kat beg kuning kan?!!!!" marah Tijah Tembun.


No comments: