Tuesday, July 31, 2018

Realiti atau fantasi?

Sana-sini demam "HUSNA" watak jahat dalam drama "Jangan Benci Cintaku". Husna sangat cintakan seorang laki orang, cintanya memang telah menyakitkan hati banyak peminat drama tanah air. Sampai orang serius pun mengomen yang saya tulis dalam bahasa gedik-mengada-menyampah saya sebagai begini " eleh, sajalah tu puak dajjal ni nak mengambarkan orang pakai tudung jahat, orang free hair baik - pot-pet-pot-pet-pot-pet. Hah! nampak tak black hidden agenda puak ini?"

Ntahlah, ada black hidden agenda ka? Sapa yang menulis cerita itu? Orang kita juga yang beragama Islam. Kenapa dia buat macam itu? Adakah dia berkomplot dengan dajjal? Atau itu sebenarnya realiti. Orang berpakaian syariah compliance busuk hati, berfikiran sempit, orang non-syariah compliance baik hati, lagi berfikiran terbuka dan berlapang dada?

Personally, saya percaya karya kreatif merupakan cerminan masyarakat. As a muslimah yang bolehlah saya kata berpakaian syariah-compliance, memang ada orang komplen saya jahat, saya haters. Nak kata mereka salah pun tak juga. Memang saya menyampah dengan banyak benda pun.

Rumah saya memang tak ada TV pun, sebab tengok TV, tengok gelagat retis je saya menyampah dan mula bercakap, sampai kena marah dengan mak "kau ini dah apa pasal, orang tu dah tentu kaya dapat duit banyak, yang ko dapat benci".

Masyarakat hari ini memang macam itulah mereka, perangai ntah apa-apa-tah. So the best memang patut buat rumah kat dalam hutan, pun, tok sah campur-campur orang??? Tapi itulah kita nak duit banyak juga, nak ada pencen banyak, bla bla bla, so kena tahan hati agar tak jadi lebih fitnah lagi pada imej Islam yang tersarung dibatang tubuh kita.

'***


No comments: