Wednesday, July 25, 2018

Anak Untuk Tuhan...

Some of you may advice me to just forgive and forget. To me it not about forgive at all as there no mistakes or wrong doing towards me has been done.

Apa kebenda cerita ni? Well cerita lama yang tak patut saya ingat. Jika saya ingat ia akan "membunuh" tidak mendatangkan apa-apa kebaikan pada saya. Di pihak saya pula, selagi saya tak faham, selagi itula saya sukar lupa. Now saya faham sikit-sikit dan Insya Allah perlahan-lahan akan melupakannya jua.

Well kami kenal di internet juga, sama macam kawan sastera yang lagi satu, infact derang kerja satu tempat. They are buddy. Kalau tak silap saya kawan sastera itulah yang kenalkan dengan dia ni. Dia memperkenalkan dirinya sebagai keturunan Nabi Muhammad (SAW) campur Raja Acheh. Sepanjang perkenalan kami banyak beronline jumpanya adalah 2x je.

Dia sangat peramah. Online macam baik. Lepas beramah-ramah dia mula mencucuk saya agar membenci xx dan yy. Saya "kenal" gitu-gitu si yy yang kini merupakan orang besar negara dalam hal-ehwal keagamaan melalui sepupu saya yang satu sekolah dengan yy. yy ok je, cuma dia tu bila dah bijak sangat pemikiran dia dah kehadapan sangat, macam nampak dia pelik. Kalau kau bidang selain dari bidang agama orang tak kritikal sangat dengan kepelikan kamu tapi kalu agama memanglah orang akan scrutinized setiap patah kata kamu.

xx pula, saya tak kenal langsung mamat tu, apa jadahnya aku nak benci pula. Dia suruh saya benci yy sebab katanya yy wahabi. xx pula gay. Saya tak ada sebab nak takut dengan Wahabi dan Gay. Dia ada girlfriend yang berketerampilan ranggi, uptodate dan cantik. Pertemuan kali ke dua, dia bawa teman wanitanya dan saya kesan ketidak senangan teman wanita dia terhadap saya. Saya baca blog teman wanita dia, macam hubungan mereka ada masalah dan saya bilang sama dia baiklah saya tak payah kawan sangat dengan dia.

Lagi pun saya lemas bila dia mula menghasut saya supaya benci xx dan yy. Jadi baiklah kami tak usah ber emel-emel bertukar-tukar fikiran lagi. Saya guna alasan "teman wanita kamu". Dia kata dia dah break-off. Saya nasihat agar dia rujuk, dia jadi marah dan karangkan saya buku ini.

Ok di sini saya bukan nak cerita pasal buku itu, di sini saya nak cerita pasal apa yang saya faham pasal kawan saya pasal kebencian dia pada xx. Dia sangat membenci xx sampai seperti semua tenaga dia dihabiskan untuk berperang dengan xx. Saya tak nampak pula xx respond apa-apa. Saya add xx sebagai FB friend saya. Dia terima. Saya PM xx, "xx kata awak gay, yang ada black hidden agenda. Betul ka itu?" xx tak jawab. Satu hari xx jawab massage saya dan cakap dia follow tulisan saya. Lama lepas tu satu hari xx suruh saya tengok TV cerita Laila Sari dengan ucapan agar saya terhibur dengan cerita itu.

Berbalik pasal dia, rentetan dari peristiwa dia marah saya dan karang kan buku ini, lepas tu saya marah dia balik, kami pun terus tak berhubung lagi. Dia blok saya dan saya pun tak dapatlah nak marah-marah dia lagi he he...

Berbalik pula pasal benci. Kenapa benci sangat dengan budak gay. Budak-budak macam tu ok je. To me asal rajin tak kacau orang apa masalah? "eh akak dah lupa ka cerita Nabi Luth?"... "iye dek, akak dah terlupa sebab ka Uni ni budak gay aje boleh aku suruh-sana-sini-siapkan assignment aku"

Ohh kisah nabi Luth rupanya. Kita sebenarnya tak benci mereka, ia bermula dari kita takutkan mereka. Kita takut hal maksiat mereka, membikin kita binasa. Dari pembacaan saya mengenai nota-nota benci terhadap golongan ini, saya dapat line yang berbunyi begini "bala Allah tu tak timpa kau aje, kalau Allah nak turunkan bala semua kena" gitu. Kita takut bala, wabak, berpunca dari kemaksiatan yang dilakukan golongan ini menimpa kita. Pasal engkaula aku begitu begini.

Saya malas nak fikir sangat hal ini. Nak bala-balalah hey. Ikut jalan kau pun apa boleh buat. Melalak membunuh kerekter budak-budak gay dalam internet? Baik aku kemas rumah tanam sayur, fikir pasal masalah kerja aku ada gak pekdahnya. Malas nak fikir pasal maksiat orang, macam la diri kita ni maksum sangat.

begitulah... 

In the letter chapter of my life, I avoid "anak-untuk-tuhan" ini. Too many painful memories in the past. Saya tak bule forgive and forget? Honestly saya terkesan dengan buku yang dia tulis. Saya down bla bla bla.... kebencian yang tertumpah itu amat mengerikan. Masa saya down dan ketakutan xx datang dengan Laila Sari. Walau saya langsung tak suka cerita tu, sikit-sikit saya terhibur juga.

Bila saya mula belajar master "anak-untuk-tuhan" bukan anak tuhan yang sama, bercakap begini "akak tak takut akak gila balik ka sebab stress belajar?" Baik akak kawen jer dengan Pak Gurd Masjid ni. Duit dah banyak masa belayar kapal, la ni tak nak belayar lagi, nak cari Isteri, kalau kije kapal kena tinggal isteri selalu" Punya dalam mula dia baik-baik dengan kita lepas tu "smash" kita? Kurang ajar,kan?

"Apa pasal tak kau aje yang kawen dengan gurd tu?" ....  "Eh saya nak kawen dengan Mufti, bini no 2 pun jadilah"  "Lainlah akak tu berpenyakit, kawen dengan gurd pun dah cukup baik dah, nanti dapat anak boleh jadi gurd saya, laki saya dan anak-anak saya. Susah la ni nak dapat gurd yang taat pada perintah Allah, solat tak tinggal" ----- para yang ini saya reka-reka aje.

Apa yang dia besarkan sangat pasal kawen tu, tak tahula saya. Kalau kawen dapat anak jadi kuli pada majikan macam kau, baik tak payah ada anak,kan? Kalau nak tulis panjang-panjang banyak gelagat "anak-untuk-tuhan" ini yang menjengkelkan, tapi banyak yang saya dah lupa.

Sedangkan kawan yang gitu-gitu bawak datang masuk library, tour sana, begitu-begini. Jadi cubalah fahami jika saya tak mampu mau membenci. Instead anak-untuk-tuhan ini jadi sangat mengerikan saya bila mula berani mencadang saya berkahwen dengan si anu, si ani, lah.... silap hari bulan suruh aku kawen dengan budak bawah umur pulaknya nanti nih... aish, mengerikan sungguh.

* Nota:-

"Anak-untuk-tuhan".... Tulis merujuk pada remaja Islam yang pro kepada anti-sana, anti-sini,  bla bla bla, tak semestinya dia keturunan Nabi + Raja Melayu.

No comments: