Tuesday, September 26, 2017

Gamble

Saya selalu merasakan saya ini seorang yang risk adverse. Saya akan menjauhi risiko, tapi ntah mengapa tah over the last 10 years saya sudah ambil risiko yang amat besar. Saya ambil cuti belajar separuh gaji. Saya terima jawatan yang baru sedangkan saya sudah ada jawatan yang selesa dan mengembirakan hati.

Saya juga terus sambung belajar lagi hingga kini. Ini semua membahayakan kesihatan mental sahaja,kan. Orang sihat orang normal pun ramai belajar setakat biasa-biasa aje. Yang engkau tu yang berpenyakit sibuk nak belajar tinggi-tinggi tu apa kejadahnya,kan. Ntahlah saya buat saja. Kalau saya tak belajar nanti ada masa terluang terlalu banyaklah pula.

Belajar tu oklah, ini yang sibuk sangat nak GOT juga ini, dah kenapa? hehehe... ntahlah saya ni ikut-ikut kawan. Kawan saya amik 4 subjek saya pun amik juga. Saya takut kena tinggal. Sebab tu aje saya gamble begitu sekali. Hurmm macam itulah.

Begitulah dia kuatnya pengaruh kawan-kawan. Lepas tu serah ajelah ya sama Tuhan. Aduuhhh... sibuk saya watsap sana sini mohon kengkawan doa agar saya GOT. Lorat,kan? Biasalah tu bila orang penakut, orang risk adverse memang macam itu. Boleh dia rasa burn-out lagi bearable dari risk tertinggal kawan.

sebabnya saya rasa saya sudah familiar dengan risiko burn-out; tapi nak mula lagi sekali, nak cari kawan baru, nak cerita A-Z kenapa dah tua-tua baru terhegeh-hegeh nak belajar balik, aish, malaslah. Cukup dua-tiga kerat inilah,  kawan yang saya kena cerita semua sekali, pasal perjalanan-jauh-saya-pulang semula bergulat dengan kuliah dan buku-buku sekolah.

No comments: