Wednesday, September 20, 2017

Anger; Jealousy

It is all about emotion, anger, jealousy. How about greed? I don't know, both of my friends are very kind and generous. Greed never seems to be in their vocabulary. Ok let named my friend Rita and Rina. Rina is the friend from my collage day and Rita is the current one, which currently my course mate in the university.

Rina told me she got problem with jealousy, while Rita said it is very hard to control her anger at times. Because of this Rita got problem with her career growth. Rina? When the time I met her she's done with this jealous jealous problem, because in my collage she is the best student. She is kind, she professional, her article even come out in the News Straits Times. Owh by the way, she also one of our best debater in collage debate team. Pendek kata she's awesome. Tapi masa dia kat sekolah dia dulu, banyaklah agaknya dia kena cemburu sana, cemburu sini, sekolahnya ramai murid hebat-hebat. Ada model iklan TV, ada ahli sukan wakil negara; resident artis RTM, hah punyalah hebat budak-budak sekolah dia, hurrmmm bila masuk kolej tempat kami belajar? ala, budak-budak yang dah suam-suam kuku jak kami ni, yang hebat dah ke mana tah. Jadi Rinalah yang paling hebat antara kami si suam-suam kuku ini.

. Bila bersama kami, emosi Rina sudah jauh matang dari saya. Bayangkanlah tulisannya sudah masuk Surat Khabar, saya? Tulis pun tunggang-langgang. Dia yang banyak galakkan saya membaca karya bahasa Ingggeris. Dialah yang memperkenalkan saya dengan Stephen Covey; dia juga kenalkan saya dengan Steinbeck; Mark Twain, tapi saya tak berapa sangat suka karya kreatif saya cuma jatuh cinta dengan buku "7 habbit of the most effective people" dan sukalah, bolehla juga dengan " the grape of Wrath" . Tapi terpaksa simpan dah baca ulang-ulang "the moking Bird Hill oleh Harper Lee sebab Rina kata this is the must read book! So Tarbiah sekular saya bermula di kolej, tika umur saya 19 tahun.

Saya jatuh cinta dengan idea "seek to understand" dalam Covey's  7 habits sebab masa tu itu  dan sampailah sekarang,pun saya ada masalah marah-marah. Jadi Rina adalah guru tak marah saya hehheeeeheee. buku 7 habbit tu panduan untuk kurangkan rasa marah. Saya juga belajar banyak benda dengan Rina dalam pengurusan emosi dan marah. Naqib; Naqibah ada juga beri ayat-ayat tahan marah, tapi saya rasa seek to understand punya kesan lagi long lasting. Once you dah faham you don't get mad that much. You do get angry; tapi taklah teruk sangat.

Being the one and only kid never let me feel the feeling of jealousy, until I guess I like Rina a lot and she start having a boyfriend. I guess to la mulanya kami renggang dan akhirnya putus begitu sahaja. I love her a lot and I feel the guy is not for her. Saya tak pastilah sama ada saya jealous atau marah sebab dia tak nak dengar saranan saya agar cari boyfriend yang sepadan, tak tahulah saya, agaknya bercampur-campur antara cemburu dan marahlah agaknya tu. Lalu kecewa sebab dia tak moh dengar nasihat saya.  Rina is very stubborn. Setelah bertahun bercinta akhirnya Rina kawen juga dengan jejaka yang sepadan, se IQ dengannya yang berbangsa Eropah. Warga Great Britain. Saya rasa dia malu nak jumpa saya sebab pasti lah saya akan menemplak dia dengan statement "see, I told u so, apa dah jadi dengan cinta setengah mati kamu?"

Tak kisahla apa puncanya, yang penting punca sebenar saya dah hilangkan alamat dia. Dia tinggal di PJ jerrr, parents dia lah. Saya boleh saja datang ke sana dan minta alamat terbarunya, tapi saya sudah hilangkan alamatnya. Jadi, bagaimana? Last saya bercakap dalam telefon, dia di Terengganu, tak pasti bersama Shell atau Harlliburton ka gitu? Saya telefon PJ, ayahnya angkat dan berikan nombor di Terengganu itu. Lepas itu dia tidak lagi berada di Terengganu, nombor telefonnya keluarganya di PJ pun saya sudah hilangkan, bagaimanalah saya mau berhubung dengannya lagi? Begitulah bagaimana persahabatan kami berakhir. Saya pun sudah berpindah ke Melaka. Jika dia cuba tulis surat ke alamat kampung seperti yang selalu, dia buat, pun tiada guna kerana saya sudah tidak tinggal di situ lagi.

Ok jom cerita pasal pengalaman mistik Rina... apa dia ceritakan pada saya, apa kesukaran dia. Nak cerita sekarang ka? besokla ya... or minggu hadapan, saya ada kerja nak buat ini.


No comments: