Wednesday, May 31, 2017

KENA BLOCK.....

Semalam blog ini kena sekat oleh mampu. Wah memang fefeeling penulis bermukjizatlah sekejap. Nasib baik tak meroyan dalam FB. Nasib baik juga saya sini ada Pegawai IT. Jadi saya rujuk beliau. "Biasalah tu kadang MAMPU buat "configuration" pada sistem mereka" Kata pegawai IT itu.

Saya risau juga,lah sikit, sebab saya suka tulis merapik-rapik,kan. Hihihi. Kita tulis ikhlas. Blog ini juga menerima kunjungan pelik dari Peranchis bermula Oktober lalu hinggalah 23.05.2017 yang lalu. Syukur juga sebab sekarang semuanya sudah kembali normal. Iyalah kita bukanlah orang gila obsess nak rosakkan negara,kan. Kita cuma bercita-cita nak sedarkan orang Melayu agar jangan malu dan simpan sedara-mara, anak-bini yang ada sakit mental. Silalah bawa berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan. Sakit mental tidak memilih agama atau bangsa.

Saya juga mau lihat yang satu hari nanti jika orang Melayu Islam ini ada rasa kesunyian, ketakutan, lost the sense of purpose in life, sampai ada terlintas rasa mau bunuh diri, atau nak bunuh orang, mereka ada tempat untuk bercakap-cakap dan mendapatkan bimbingan yang terurus dan teratur.

Sakit mental bukan sakit jiwa. Sakit jiwa boleh dirawat dengan mendekatkan diri dengan Tuhan. Tapi sakit mental ini, dia memanglah tak sama dengan sakit jiwa atau kurang kefahaman dengan kehidupan bertuhan. Atau, tidak mau terima kekuasaan lain selain dari dirinya. ie tidak mau menerima kewujudan Tuhan. Ia bukan mengenai masalah engkau dengan tuhan. Ia lebih kompleks dan bukanlah saya ini orangnya untuk mengulas lebih-lebih pasal ini. Kalau nak tau lebih lanjut bolehlah bertanya dengan yang pakar atau ambil kursus dalam bidang ini.

Itu pasal kefahaman mengenai masalah mental, jiwa dan emosi ini perlu diteroka, dipelajari seterusnya dikuasai oleh ummat Islam. Ini kerana ancaman dari sakit mental ini bukan sebarang ancaman. Iyanya sesuatu yang jelas, wujud. Statistik 2016 menunjukkan 30% atau 4.2 juta rakyat Malaysia berumur 16 tahun ke atas mengalami masalah ini. Dalam ertikata lain seorang dari tiga penduduk negara ini mempunyai masalah berkait dengan isu mental ini.

Ingat ini cerita main-main, reka-rekaan saya ka? Cerita betul ini. Itu sahajalah cerita saya.

Apa? Cerita kartun fiksyen pasal Hannah dan sapa ka nama mamat tu, apa ke nama dia, anak Pak Usup tu. Ingat nama bapanya sahaja Yusoff. Malaslah. Bila kena blok semalam, terus idea yang ada dalam cepu minda bertempiaran lari hihihi...

No comments: