Wednesday, April 19, 2017

Krisis Melayu

Like I said pergi kelas kadang kasi sikit-sikit stress, bukan pasal pelajaran pun. Pasal persoalan dan perkongsian yang dilalui semasa kelas. Saya bukan amik port sangat pun pasal orang-orang besar ni. Tapi bila dah bersama orang besar, derang cakap pasal masalah orang besar.

Minggu sudah-sudah-sudah cerita pasal "apa kata, akauntan Melayu yang kecik-kecik ni bergabung, jadi akauntan besar big 5" teeetttt. problem, tak berjaya. Bejejeranlah masalah yang di"list"kan. Minggu sudah, pasal heavy overhead di Malay-lead GLCs. Saya dengar dengan tekun. Kesimpulan kalau gomen tak bela derang ni, hancurlah derang. Meaning that, yang orang cerdik dok melalak kata duit dia kena PAU dengan Rosmah, buat belanja pegi Shopping, tak tepat, Sebenarnya ada lagi ramai Rosmah-Rosmah. Dalam kerajaan, dalam GLC.

Kenapa Rosmah ya? Yang lembab macam siput sedut, berat macam badak tu perempuan ka? tak kisahlah.

Itu masalah kita. Kita orang kecik berhempas pulas jaga orang besar dan sepatutnya orang besar jaga kita balik. Bila ramai bersungut, adalah tu yang tidak kena. Kalau kena semua, tak adalah masaalah heavy-overhead yang disebut oleh rakan sekuliah saya tadi.

Saya tak mau bising-bising, sangatla. Kalau nak runtuh, robohpun robohlah. Somehow saya boleh rasa nanti ok-ok saja tu. Hapa nak pening2 pasal negara bakal bangkrap pasal si Rosmah-Rosmah yang gigih bershopping perabeh duit negara tu? Saya suka tengok orang kerja cuci tandas kat pejabat ni. ok je derang tu. Mencuci tandas boleh juga mengurangkan lemak di badan. Mencuba bershopping, berpeleseran di high-end  Shopping-Complex di Putrjaya & Cyberjaya, fefeeling Rosmah wanna-be, takut tak sampai cukup bulan kena korek tabung ASB, LUTH,la pulak. Jadi baiklah feefeeling Indon Maid cuci tandas, mop lantai, duit tak luak, iya idak?

Saya doa ajelah orang besar-besar dapat ilham macam mana nak mengurangkan berat overhead yang mereka tanggung tadi. kalau kita orang luar yang mengilhamkan, ia akan jadi seperti tikus membaiki labu. My fellow course mate yang "come-out-with-heavy-overhead" juga bukan dari GLC yang bermasalah. He saw the problem,, he wish the problematic GLCs can learn something from the company where his is currently working, adopting what he says "the CinaMen Management Style". the spirit of ChinaMen Entrepreneurship. I am a Malay. I don't want ChinaMen sprit, if I were the CEO of the GLC yang berat tadi, saya resign ajelah dan bagi real ChinaMen, or ChinaMen wannbe jer jadi CEO. Kasi saya duit banyak2 saya invest dalam ASN, duit bunga ASN pun tak habis makan. Saya nak balik kampung beli sikit tanah dan bela lembu. My ayah (paklong) bela lembu, saya pun nak bela lembu juga. Apa? Paklong saya imam? Imam, ustaz tu orang aje bagi. In the eyes of his beloved niece he is the best penjaga lembu in the whole entire universe hehehehe. I just want to be like him.

Itu pasallah agaknya Allah bagi saya sakit mental masa umur 19 tahun, kalau tak mental, hari ini memang saya dah jadi CEO. Mesti haru-biru, semua saya bagi kat Cina, tak nak saya bagi kije kat budak-budak Melayu TN50-muka-jambu-obsess-dengan-pangkat-title & rupa-paras, deerrr,  hehehehe...

So for those of you yang ambitious nak ubah nasib bangsa, belajarlah, latihlah diri jadi usahawan, bukan bangsawan.

owh btw... apa dia tu "ChinaMen Style?" Tunggu saya akan dapatkan temuramah dengan rakan sekelas saya nanti eh. Itu pun kalau dia sudi ditemuramah oleh blogger siok sndri ini.

No comments: