Monday, February 6, 2017

My Paranoid

Ini paranoid aje ya.... bukan betul pun. Kebetulan semalam saya jumpa Pakar Perubatan di hospital Putrajaya. Kalau dulu jumpa Doktor saya jarang cakap-cakap, kali ini suka pula saya bercakap. Saya rasa saya sudah agak pulihlah tu. Sejak saya lulus Diploma dengan Cemerlang dan tamat bikin Ijazah Sarjana Muda, keyakinan diri mula menumbuh ditambah sekarang ini banyak kempen-kempen kesedaran mental. Bukanlah dulu saya tak yakin diri, cuma saya seboleh mungkin tak mau orang tahu saya mendapatkan rawatan mental di hospital.

Dengan Doktor kau boleh cakap apa aje macam kau tak suka Putrajaya, kau suka Sabah sebab Sabah kau boleh main dengan anjing, puas-puas. Kau suka anjing sebab anjing bikin berat badan kau maintain sebab kau kena main kejar-kejar dengannya atau bikin walk dog jika kau tak nak anjing kau terlalu teruja panjat dan jilat muka kau atau mentonyoh-tonyohkan hidungnya yang basah ke betis dan peha engkau hehehe Putrajaya ni tak ada anjing nak kau kejar dan berat badan kau dah naik nak dekat 10kg dalam masa tak sampai setengah tahun. Kau boleh cakap juga kau takut dengan bos, opis mate engkau di Putrajaya yang suka upload tazkirah dalam watsap sebab kau rasa bos engkau tahu kau suka main dengan anjing. Kau Paraniod yang Putrajaya ini dipenuhi ustaz dan ustazah jadi-jadian. Semua ustaz-ustazah ini mau kau kawen dengan Jaga Masjid hehehe.... Kau boleh cakap, cakap, cakap apa-apa kau nak cakaplah dengan Doktor engkau.

Kau pun merapik-merabanlah kunun Jaga Masjid yang jauh lebih muda dari engkau. dah kumpul banyak duit dah nak tunggu nak kawen. Dia rajin. Kau rasa ini konspirasi nak bawa kau ke jalan yang benar sebab mereka rasa kau dah kafir dah sebab suka sangat main anjing, sampai malam-malam tidur pun kau termimpi-mimpi main kejar-kejar dengan Anjing dalam taman bunga. Doktor kau akan diam-diam-diam....sebab kalau diapun rasa "kau ingat kau tu sapa? Dah eloklah tu, pergi ajelah cuba nasib dengan jaga tu, kut-kut dia mau, ada orang nak jaga kau, senang kau juga. ntah2 dia pun tak hingin, yang kau meroyan sampai tak nak masuk Masjid, tu, dah kenapa?" dia tetap diam sebab ini hanya sebuah paranoid bukan sebuah masalah yang patut ditimbang-tara jalan penyelesaiannya. Sini juga tak de jual-khidmat terapi sex sebagai ubat sakit mental, Hospital ini hanya tawar anti-psikosis untuk mengubat sakit mental.


"****
i.

Saya ada masuk satu group mental dalam FB. Group ini suruh kita berkicau "apa yang bikin kau rasa tak siok sebab sakit" Sebab saya tak de akaun tweeter saya tulis sikit di sini

Saya rasa tak siok bila orang cakap kalau baca Quran kalau sembahyang, ie dekat dengan tuhan tapi masih juga pergi jumpa Dr Mental, masih makan ubat hospital, ada sesuatu yang tak kena dengan ibadah anda.

ii.

Saya perhati ada ramai orang mengimbangi kestabilan mental mereka dengan mengamalkan "defense mechanism" yang kuat. Contoh bagaimana kau rasa orang yang bikin fraud berbillion-billion boleh tidur lelap malam-malam? Bukan macam engkau, baru makan kueh pau sebiji tapi lupa nak bayar dah tak boleh tidur lena malam-malam. Malam-malam buat orang terkejut, jer,  mengigau Pau Cendawan-Pau Cendawan. Dia boleh tidur lelap sebab kubu defensenya kuat, justifikasi terhadap perbuatan terkutuknya juga kuat. Apa justifikasinya? Ntah... mestilah ada tu. Contohlah ini contoh haje eh..contoh dari novel analisa-psiko saya yang masih dalam pembikinan. Siti Hasmah,lah kan.  Laki dia pun fraud macam Laki Rosmah (contoh juga bukan betul-betul ya, Kalau Hasmah tadi protaganis, antogonisnya saya bagi namanya sebagai Rosmah). Hasmah cakap laki saya hari tu main perang-perang dengan kafir harbi FOREX. Kami berjihad bersungguh-sungguh menentang mereka. Suami saya adalah Panglima Perang yang bijak dan licik, kami mau tawan FOREX dan syariah compliancekan sistem kewangan Dunia. Sejata kami ialah RM billion-billion yang disimpan dalam Rezab bank Pusat. Kami sudah hampir berjaya tapi malangnya Soros main kotor, buat pakatan dengan Dajjal. Keputusannya Dajjal menang, suami saya kalah.

Hasmah cakap lagi, dia dikahwenkan dengan lakinya di bawah payung pelangi wahyu langit. Tika itu wahyu turun bersama hujan rintik-rintik-rintik, tik-tik-tik sikit-sikit jadi hujan lebat. Hasmah keluarkan baju hujan dari beg galas yang disandangnya. Mereka dalam perjalanan pulang dari kuliah ke hostel. Laki dia tak nak sebab baju hujan sehelai saje. Mereka bergaduh-gaduh kecil, "awaklah pakai" kata laki Hasmah yang belum jadi laki, cuma jadi rakan sekuliah saja dengan penuh KESIPUAN. Malu dia, baju hujanpun tak mampu nak beli. Dia budak kampung. Kalau hujan pakai payung daun pisang aje... Aduh KESIPUAN sungguh. Hasmah pula anak bangsawan Melayu terkenal. Dia cakap "awaklah pakai sebab anti bodi saya kuat, tiap-tiap hari saya ambil vitamin C, ambik Scott Emulsion, anti-bodi awak tak kuat, awak senang kena demam" dalam awak-lah-pakai-tak-moh-awaklah-pakai, hujan rintik pun jadi lebat....jadi mereka pun basah bersama-sama. Tapi sebab cinta ini wahyu dari langit, mereka tak demam...

Hari ini mereka repeat memori baju-hujan dengan Hasmah berjalan megah memimpin laki tercinta langitnya dalam hujan rintik-rintik bersama penyokongnya. Mereka dalam jihad mendesak Laki Rosmah supaya berhenti kerja main SUKUK 1MDB. Rosmah kerasukan Dajjal mencuri duit Negara, melakukan cuci-gubahan wang haram melalui mesin 1MDB.

No comments: