Thursday, February 16, 2017

Jalan Lain Ke Syurga

Tadi tanya khabar pada kawan yang bagi "secular-liberal-wannabe" pada saya. Niat baik outcome, sangat teruk.  Salah saya juga. Yang gatal garit pergi mengusul teori analisa psiko pada dia, apa pasal? End-up saya pula yang bengkek bila dia cadangkan saya jalan makrifat. Dia cakap pasal Rabiahtul Adawiyah. Ada baiknya saya buat research pasal Rabiah. Sebab analisa Frued ini sangat annoying, sebab manusia tidak suka dianalisa. Pendek kata seperti analisa ini sangat biadap lagi tidak bermoral kerana menceroboh privacy individu.

I told her I’d better stick to accounting and behavioral Science. tak kisahlah dia nak kata apapun. Sapa nak taja saya buat kajian pasal Rabiah, saya bukan dari sekolah pengajian Islam, saya dari sekolah perakaunan. Saya bukannya minat sangat pun puisi jiwang-jiwang lagi mendayu-dayu tu. Kite kan brutel, selalu paranoid kite ni Shahnon Ahmad, Abang Mat Sabu Gaytuh... cer kau bayangkan Abang Mat naik pentas Nyanyi Nasyid Hafiz Hamidun...bayangkanlah.

Saya berfikir, begini---bukan ada satu jalan untuk sampai kepada makam makrifat, dan kita  mencari jalan lain kerana berkeyakinan semua ilmu itu sama makamnya dengan ilmu sufi yang dimiliki oleh Rabiatul Adawiyah. Tiada istilah ilmu sufi lagi tinggi dari hadis, atau fekah, waima matematik. Makam ilmu itu setara. Tiada istilah ilmu tinggi, rendah. Yang pandai-pandai bubuh tu kita sendirilah Ilmu akaun lebih tinggi dari ilmu business, ilmu medik lebih tinggi dari akaun, sebab medik susah, akaun sikit susah, business, lagi senang lulus. Ilmu Sastera pulalah yang tertinggi kerna mempunyai unsur spritual dan pemikiran tinggi untuk membolehkan satu-satu karya itu bertahan hingga ribuan tahun. Tak padahal darjat ilmu semua sama, jika ditekuni dengan ikhlas semua itu kunci pembuka pintu makrifatullah.

Saya juga percaya pada analisa-psiko-Freud. Saya percaya juga analisa ini ada limitasi yang boleh ditambah baik. Saya percaya usaha menambah-baik pada analisa ini dihitung sebagai pahala bukan dosa. Saya percaya sesudah penambah-baikan dilakukan, analisa ini juga akan membawa kita kepada Tuhan. Bahkan, semua ilmu membawa kepada Tuhan, tapi ada sesetengahnya sedang berevolusi. Saya yakin akhirnya nanti semua ilmu yang kita rasa tidak added value kepada ukhrawi, bahkan menjauhkan kita pada sang Khaliq, akhirnya akan menemukan kepada apa-yang-kita-cari-cari-selama ini.

Pengkahirannya, saya yakin dengan perakaunan, forensik, Behavioral Science, analisa-psiko dan segala tok nenek ilmu yang ada ditawarkan di Menara Gading akan membawa kita kepada kebenaran. Saya tidak ada was-was dengan bidang yang saya pilih.

Saya ini orangnya sangat degil.

Saya tetiba nak menyanyi sebuah lagu

Some find it sharing the morning 
some in their solitary lives 
some find it in the words of others 
Some find it in the face of their children.
Some find it in the strangest places

For you it's waking up beside him
To watch the sunrise on his face
To know that you can say "I love you"
In any given time or place

but ( for me)

If I can find in a the deepest friendships, that will be good enuf

Ntah apa-apalah,kan, maklum lerrr kan, Jean de La Fontaine kan kata

     " Rare is true love, true friendship is rarer"

Cewah, tetiba je,kan makcik ni, buang tebiat, meracau yang bukan-bukan, Jean de La Fontaine??? Ntah sapalah la Fontaine, itu, makcik pun tak kenal. asal sedap pada mata, telinga dan hati mak main petik aje, bukan reti nak periksa apa akidah kawan itu,dulu,kan. Padanle muka kena marah dengan budak-budak usrah sebaya anak.

No comments: