Sunday, January 15, 2017

NOPEN 8

MACAI BOS

Semenjak Maddie menziarahi ladang saya, kami tidak lagi berjumpa. Cuma emel, FB, telefon sekali sekali sahaja. Dia sibuk. Sibuk belajar menulis kreatif atau lebih kepada mengasah kembali bakat menulisnya bila dia ada masa terluang. Dari dia mengumpat dua orang perempuan gemuk negaranya (klik sini untuk perempuan 1, sini untuk perempuan 2) itu, baik dia kreatifkan watak mereka jadi  watak-watak dalam Novel dia, jual cerita perempuan-perempuan gemuk itu. Dapat juga duit,kan.  Dia memang pandai menulis, tapi bila banyak kerja-kerja amal dan urus pustaka di Rumah Agam dia tiada masa berkreatif-kreatif ni.

Dia sekarang tidak lagi tinggal di rumah tersebut. Dia tinggal dengan granny sementara menunggu dapat kerja tetap. Memang susah sekarang ni nak dapat kerja di Negara sana. Ekonomi sana sini meleset teruk. Nak kerja pensyarah macam cita-citanya memang sekarang ini kerja dengan kerajaan dibekukan. Tiada pengambilan baru. Ada juga sekejap dia kerja pensyarah sambilan, tapi sekejap itu sahajalah.

Dia kerja di Studio cum Gallery seni milik anak kawan Granny. Sebenarnya Studio cum Gallery tu milik Granny juga sebab dia memiliki 30% saham di dalamnya. Mereka share-share bertiga dengan kawan dia, dan anak kawannya yang merupakan artis baru berbakat besar yang sedang mencipta nama di dalam dan luar Negara. Budak itu lelaki umur sikit lebih kurang kami juga. Tapi lebih kayalah, dari saya. Keluarga budak tu dengan keluarga saya, pun keluarga budak tu, lagi kaya dari keluarga saya.  Lagi pula dia memang ada bakat melukis yang unik. Satu lukisan dia calit-calit sana sini pun harga dan cecah ribu-ribuan, hah memang kaya dan terkenallah dia.

Saya tanya Maddie, dia tak terpikat ka dengan bos dia. Maddie ketawa sahaja. Kerja Maddie sebenarnya lebih kepada pembantu kepada anak kawan Granny itu. Maddie kata memang bos dia itu the most eligible bachelor dalam kelas elit Negaranya, tapi sebenarnya dalam majalah, dalam media social dan dalam majlis social je bos dia sangat mempersonakan dan bikin ramai anak dara gila bayang, mak-mak dara berangan nak bermenantukan bos dia, tapi luar media social, luar majlis social, bila tiba bab kerja, bos dia garang, cerewet, tipikal baran emotional retis-retis berkat besarlah gitu, hah. Dia tau dia berbakat, dia rasa aish kita ni kecik-besar-kecik-besar aje. Apa dia minta tak boleh lambat dan tak boleh cincai. Lambat sikit, cincai sikit, siaplah engkau kena cerca kena maki. Kira saya boleh bayangkan budak tu spoil brat, you know spoil brat punya tentrum, kan hah gitu-gitulah.  

Lagi pula budak tu anak tunggal, memanglah spoil. Mak dia dan ayah dia dah tua-tua bangka baru nak beranakkan dia. Ramai orang kata budak tu anak tabung uji sebab Mak dia mengandungkan dia masa mak dia umur 53 tahun. Dia juga punya peminat yang sama naik perasan seolah Maddie kerja dengan mereka pula. Apatah lagi derang memang tau Maddie dulu pernah jadi ikon rumah agam, lagi selalulah minah tu kena sindir-sindir dengan peminat bos Maddie. Kena buli dan dibikin jadi macam orang gaji pun ada. Tapi itu sangat kadang-kadanglah sebab bos dia kadang-kadang aje bawa peminat-peminat yang ntah-apa-apa-tah ini berkunjung ke studio dan gallerynya untuk tujuan sosial. Selalunya, tiap-tiap hari peminat boleh walk-in tengok-tengok lukisan. More business-like-manner,lah. Tak de personal-personal, gosip-gossip punya agenda sebab bos dia terperap dalam studio, atau terperap celah dapur mama dia,lah. Jadi Maddielah yang akan melayan pengunjung-pengunjung ini.

Ada juga yang beli painting melalui wakil sahaja. Lebih profesional, dan selalunya mereka lebih arif dari Maddie sendiri. Peminat bos Maddie yang betul-betul minat lukisan, sebenarnya lebih ramai dari peminat bos dia yang ntah apa-apa-tah tu. Yang ntah apa-apa-tah-tu, 2, 3 orang sahaja, pun. Yang gila bayang pun ramai, tapi iyalah, orang yang minat seni halus ini educated-educated belaka. Mereka prosfesional dan menghormati kedudukan Maddie sebagai sebahagian dari warga Gallery Seni, pujaaan hati mereka. Kalau jerat mengena, kenalah terima Maddie sebagai sebahagian dari hidup mereka juga,kan, tak gaytuh. Tapi si Maddie tu, biasalah dia tu, yang ramai yang baik yang mengkayakan bos dia, dia tak ingat, dia selalu ingat yang tak baik sahaja, sehingga saya kena tanya soklan-soklan yang bunyi macam saya nak buat homework statistik lah. Soalan-soalan yang berbunyi begini:-

"berapa ramai peminat, pengunjung tempat kerja kau?"
"berapa ramai lelaki, berapa ramai perempuan?"
"berapa ramai yang lorat, berapa ramai yang polite?"
"berapa ramai yang gila-bayang, berapa ramai yang really into art?"
"berapa ramai yang gila-bayang nasty, berapa ramai yang gila-bayang baik?"

Hah! ....Gaytuhhh. Maklumat dari cerita-cerita si Maddie kena disaring dan ditapis dulu, kalau tak habisla, kau, boleh end-up bikin kesimpulan yang salah. 

Dah macam gitu terukpun punya perangai, bole si Maddie tu nak kerja dengan mamat itu ek? Dia cakap senang aje. “Apalah gunanya aku ni sarjana psikologi, dan kata aku apa? Gadis Poster rumah agam,kan. Aiii takkanlah bos macam itu pun aku tak boleh nak sabar?”

Eh korang tak rasa ka, apa ke bangang punya jawaban, tu? Bangang tu the max,kan. Mungkin gaji dia lumayan? Tak juga. Katanya setakat gaji graduan biasa aje. Biasala gaji di Negara sana. Nama aje nak jadi Negara Maju menjelang 2020, bayar gaji budak sarjana pun ikut gaji budak sarjana muda. Lainla macam saya. Dulu sebagai remaisier,  memang bayaran yang saya dapat adalah sangat lumayan. Itu pun saya tak sanggup dah. Tak sanggup bukan pasal kerenah "bos" yang ntah-apa-apa-tah, Mana boleh saya tak tahan, sebab bos saya itu ialah uncle saya sendiri. Tapi itulah saya tak tahan kena serba-serbi betul, lengkap, kemaskini, dan tepat. sentiasa kena up-to-date, reliable and relevant. Itulah saya cukup duit kumpul saya bla.

Dia pun tak banyak  mengadu, sebab agaknya dia takut saya marah dia, macam saya marahnya satu ketika dulu. Tak apalah, dia tak cerita pun saya lebih maklum dengan perangai manusia-manusia geniuses TYPE A personality ini. Saya dan Maddie Type B. Memang konflik besar, kalau tak betul saling hormat-menghormati dan berkasih-sayang. Saya,kan pernah kerja urus dana. Fortfolio saya pelbagai. Memang ada sekor dua muda-muda lagi duit, harta dah berkoyan-koyan. Yang dah tua-tua tapi tantrum tak tentu fasal (yeah that's my beloved uncle, my BOSlah tu) pun ada juga. Buat pekak aje, sudahlah.  Layankan, iyakan aje, kerenah mereka.  

Sebagai kawan, saya sentiasalah doakan dia agar cekal dan bahagia dalam keadaan semua nak maju, terbang tinggi, tapi ramai gaji tak cukup-tinggi sampai kerajaan kena bayar bantuan subsidi kewangan pula pada rakyat. Moga Maddie boleh jadi novelis terkenal, yang sekali cetak novel, duit muka jer boleh buat bayar pendahuluan sebijik banglow. Kalau dah banyak duit, bolehlah dia independent macam saya,kan.

No comments: