Thursday, December 8, 2016

Gibran's MADMAn

Salah satu slot dalam kursus di MMHA hari itu, dikendalikan oleh Madam Kim, seorang ibu yang mempunyai 2 orang anak yang mengalami sakit mental. Anak lelakinya mengalami schizophrenia dan yang perempuannya mengalami Obsessive Compulsive Disorder. Madam bagi kami satu role play. Saya bersama enam peserta lain jadi suara-suara dan diberikan kad untuk dibaca berulang-ulang kali. Ada peserta yang kena baca secara bosan, penat, ada ceria, ada kena menjerit-jerit Beberapa orang yang lain kena melukis apa yang diarahkan Madam semasa kami buat bising.

hmmm tak de sorang pun berjaya melukis seperti kehendak Madam, sebab kami terlalu bising dan mengganggu tumpuan kawan untuk mendengar dan melukis. Madam kata "hah macam itulah rasanya yang ada dalam kepala pesakit schizoprenia..."

Semalam satu dari page sastera yang saya suka/follow, upload puisi oleh Khalil Gibran yang dia terjemahkan sendiri. dan saya rasa macam itulah orang sakit mental rasa agaknya. Saya? Ntah sebab saya dah lama pindah dalam rumah buah mangga hehehehe..., Jika saya dengar benda-benda merapik-meraban yang bikin saya sedih, saya boleh tidur, masak, makan, berangan, atau melukis...Gitu-gitulah, Bagi pemuisi agung pula mereka juga tidak terlepas dari suara-suara self doubt bla bla bla, bila kena kritik, hah, lagilahkan, hah macam itulah rasanyalah itu, agaknya tu. Poet seAgong Gibran pun boleh mental dibikinnya kalau tak cepat-cepat pindah rumah.

eh kau jangan kait-kaitkan mental-mental dengan Penulis sesuci Gibran boleh tak?! Tak serik-serik. Nanti ada peminat Gibran yang hangin ni karang walau Dr Daniel Nettle pernah tulis Schizotypy and mental health amongst poets,visual artists, and mathematicians. Dr Nettle tu sapa?, Gibran tu sapa,kheennn.

Sebenarnya, tak perlu marah-marah, tak perlu sentap-sentap,pun. Semua orang pun ada dengar suara-suara self-doubt dan kurang pasti... yang membezakannya ialah sama ada suara biasa atau suara-suara yang terus bikin kamu sakit dan hilang arah. Ya Gibran berpindah dari buah delima ke dalam buah "quince". Kalau difikir buah delima hebat, nak jadi sehebat delima susah, hah jadi buah quince ajelah,kan. Kalau kita di sini, bolehlah kita tukar buah delima dengan raja Buah. Buah Durian. Nak jadi durian susah, kita jadi apa ek buah yang kurang popular...hah gitueww. Itu kefaham-faham saya yang tidak ada apa-apa tauliah dalam bidang sastera ini, dari puisi Gibran itu. Lain orang lain pula tafsiran mereka.

Sebagai penulis, bila puisi telah ditulis, ia terbuka kepada penafsiran pembaca. Mungkin puisi ini ditulis tika Gibran bergaduh dengan awek dia. Awek asal umpama delima, cantik, merah menawan, orang tengok meleleh air liur, geraaam jah, tapi banyak songeh, suka komplen sana, komplen sini, jadi dia break off dengan delima keluar pindah dari rumah si delima tadi. Cari makwe "quince" dan tinggal di rumah "quince". "quince" ini warnanya kurang menyerlah dan bentuknya kadang-kadang bengang-benggol tak sesempurna dan seghairah pear. Nenek saya panggil buah Lai. harganya pun tak mahal. tapi sedap dimakan. Gibran kata, pula si "quince" ini bijik tak banyak dan senyap sikit bijinya. kurang mengelitis kut.

hehehe hah itulah sastera. sama ada puisi ini ditulis kerna konflik girl-boy relationship atau konflik penulis-pengkritik/masyarakat itu tidaklah penting sangat pun. Yang penting puisi dapat menyegarkan jiwa pembaca, memberi solusi kepada kepala/mental kacau. Susah sangat jadi delima, banyak sangat orang kritik, meh kita jadi buah Lai sahaja.

Ataaaau!!!!, hah! atau atau, atau, dapat menolong mereka yang nekad melepaskan cinta dengan A class type pesona,/melepaskan the most talk about cinta/couple yang "orang kampung semua sudah tahuuuu". Memilih pula sidia yang ntah apa-apatah, orang kampung pun tak tahu, ie  low-tak-ada-class/ low-profile-pesona. Puisi dikarang untuk memberi tahu warga kampung akan ketidakjadian the A-rated cinta restu langit ini. Massage perlulah dihantar dengan penuh gaya dan tertib. Comel, lembut, tapi mengigit tajam.. aku dah lama geram nih, tapi aku sabar nih sebab satu kampung maukan kau tapi aku tak berapa nak mahu nih, nah ambik kau... banyak sangat cekadak kau dan orang kampung kau ya,...hah! tuuu naaaa, mari ku bagi kau delima sebutir dalam penuh biji yang reti nak diam...komplen tak sudah-sudah! hah! Pendek kata untuk melepas apa yang selama ini terbuku di hati.

Dengan puisi kita tak payah gila-gila-marah-marah-jiwa-kacau-minda-kacau. Sampai nak perang-perang gaduh-gaduh. Puisi memberi sebuah kefahaman, keinsafan, Memberi damai. Bila puisi dapat memberikan benda-benda yang saya sebut tadi, maka itulah yang kita angkat sebagai sebuah puisi AGONG yang tak lapuk dek hujan tak lekang dek panas. Itu saya rasalah. Kamu tidak perlu bersetuju dengan saya ya.

Eh cakap pasal puis, apalah puisi yang hot sangat yang telah diterjemahkan Pensastera Hebat Negara yang menjadi kegilaan ramai ini ya....


No comments: