Thursday, December 22, 2016

Hobi Baru...

Ni bukanlah hobi sangatpun tapi sebagai kunun-kunun terpengaruh dengan artis selebriti UK yang menghadapi masalah yang sama dengan saya yang "struggling" dengan masalahnya, dengan melukis. Apa benda punya bahasa Melayu daaa,.... berapa banyak yang, berapa banyak dengan dah. 

Saya memulakan aktiviti baru ini, baru juga, bermula pada bulan Oktober yang lalu masa saya pergi pameran lukisan sempena bulan Kesihatan Mental Kebangsaan. Akceli lukisan-lukisan ini hanya sebagai latihan saja. Bukan untuk Pameran atau untuk dijual. Saya dah lama tak melukis dah, Jadi tak berani terus melenjan kanvas yang mahal tu. Saya guna kertas drawing blok biasa jer, dan Poster Colour, acrylic pun cubalah sikit-sikit. Itu pun saya beli warna-warna asas sahaja iaitu, hitam, putih, biru, merah, dan kuning.... weh mahal weh acrylic tu. ini sekadar aktiviti untuk menghalang over thinking... bak kata Gibran,pun pindah dalam buah lai. Nak berpindah kena ada "vehicle" I used painting as a vehicle to move myself from Delima not to lai, tapi dalam buah mangga, lepas tu Rambutan, Pulasan, mata kucing, laici and the list is go on an on and on...... 

Oklah cakap banyak pun tak guna, jom tengok gambar....

Ini tulisan saya copy paste dari e-jawi di sini. Hajat hati nak juga tulis khatnya sendiri.
Ini berframe segala bagai ni sebab nak bagi kat kawan blog.  Dia yang mintak. Tak caya?
Memula berangan bulan oktober hari tu...
Peralatannya yang asas-asas aje....

One thing about melukis ini ia membantu kita berhenti overthinking, memberhentikan suara-sua yang ntah-apa-apa-tah yang kadang-kadang berbentuk negetif dan bila kita berfikir negetif, saya rasa the whole day kita akan rasa tak siok, last-last kita bikin orang tengok kita tak siok dan lama-lama naik menyampah dengan kita jadinya. Tidaklah saya saran kita semua jadi overconfident sampai tak hingat budaya Melayu punya do s and don't s,kan. kalau dah ter"don't" orang Melayu suka cakap begini:

"terlajak perahu boleh diundur,
  terlajak kata buruk padahnya"

Kalau dah terlajak kata tu, derang nak kenakan kita balik, nak kasi kita buruk padah, terima hajalah ek dengan redha....

No comments: