Sunday, May 8, 2016

Mari "Moving on with Life" hokey

BN menang “land-slide” victory di Sarawak. Ini menunjukkan politik benci tak bawa ke mana. Saya berada di Kuching seminggu sebelum Pilihanraya-Dewan-Undangan Negeri berlangsung. Pembangkang membawa tema benci-GST. Bila BN menang BN kata rakyat Sarawak faham kenapa perlu GST. Rakyat mana yang faham? Kau tanya saya yang dah baru selesai first-degree in accounting ni pun tak faham kenapa perlu GST. Tapi mereka menolak anti-GST kerana mereka lebih percayakan  Ketua Menteri yang ada sekarang ini. It’s all about Adenan Satem, and nothing to do with Sarawakian lebih faham GST atau tidak. Satu perkara yang menambat hati rakyat, Adenan memansuhkan TOL bila beliau jadi Ketua Menteri, lepas tu banyak lagi perkara positif yang beliau lakukan untuk menambat hati kaum Cina di Sarawak. According to my cousin yang mengajar di Politeknik di sana.

Jadi kesimpulannya, it’s Adenan ok, not GST thing. Orang gila aje, yang bermati-matian suka kena cukai. Dahlah kena bayar zakat, kena bayar cukai pendapatan kena bayar cukai barangan dan perkhidmatan, brapa banyak cukai dah…..Mutu perkhidmatan kerajaan? Ntah okla tu jumpa dokter pakar 4 bulan sekali dengan bayaran hanya RM5. Itu yang sakit yang tak sakit, single-mingle-bujang-senang? Kesian waima subsidi petrol pun dah tak ada. Jadi yang tak sakit tu cepat-cepatlah kawen dapat anak moga cepat dapat subsidi gaji cikgu sekolah. Rugi u bayar cukai banyak-banyak tapi tak dapat satu pulangan pun.

Ok now sambung bebel pasal penulisan seksi vs alim. Kenapa tulis seksi kalau boleh tulis alim? Hari ini saya mengintip lagi Prof Alim. Dia membebel pasal Mayor Islam pertama di UK. Dia macam nak kata “tak payahlah nak bangga dengan beliau, nama jer Islam tapi sokong Gay dan Lesbian” tapi dia tak berani,lah. Tak tau kenapa dia tak berani tah.

Saya memang konfius ni. Tapi yang saya tahu satu aje, duduk dengan Prof Alim ini kita akan rasa sangat tertekan. Ya I ada cousin yang begini. Pegawai tinggi kerajaan juga dalam Jabatan Agama. Dulu Penolong Pengarah, sekarang ni Ketua Penolong Pengarah, kalau balik state memang pangkat dia Pengarah, cuma dia perempuan susah mau jadi kepala agama di State. State pula ada beberapa je yang dia boleh pergi, Melaka, Penang, Sabah, Sarawak. Memang stresslah, disiplin ketat. Sebab itulah dia boleh jadi orang besar di Putrajaya sana.

Saya memang kagumi orang macam ini, tapi pada masa yang sama saya lebih suka releks-releks dan tidak terlalu kritikal sangat pasal keIslaman orang lain. Kita punya Islam jaga sudahlah. Kita pun bukannya baik sangat pun. Dalam berkerjaya pun saya tak suka terkejar-kejar. Yang ada ini dah cukuplah. Kita jaga apa yang ada.

Duduk dengan si Seksi? Eh tak berani saya. Bukan saya takutkan dia, tapi saya takut dengan diri sendiri. Saya takut saya jatuh cinta tak berbalas tersekse jiwa merana badan sapa nak ubat ha hahaha…….


Ok cerita seksi meksi-brutel vs alim- boleh tulis alim, tapi dok pi tulis seksi-brutel, cari marah orang tua-tua macam mak ni, cukup sampai sini ok. ops Mak tak marah nak. Tak marah suka, tahun depan buatlah lagi. Mak ni tak marah sebab dia memang getek, memang Loike, seksi-seksi ni, cuma tu bila orang marah-marah sampai babit-babitkan anak keturunan dia jadi takut. tu jer.

 Nak tau kenapa once hero novela Romantiang cintan-cintun ana-ente kegilaan ramai ni bertukar brutel, bacalah luahan seorang dari mereka. Yang buku kuning tu mak tak taulah plak kenapa, buku dah oder tapi belum sampai, kut-kut dalam tu ada terselit luahan rasa dia ya. Kalau ada, nanti mak bubuh kat sini, kalau senyap jer means tak adalah tu. 

Oklah Mari kita berhenti menggetek, dan moving on with life, tahun depan saya cega lagi ada tak buku kuning, I loike he he he…. For the time being 2016 menyaksikan peningkatan berat badan saya yang menakutkan….sebabnya, ntah heppy sangat kut senang hati. Minggu depan ajelah kita jumpa lagi. Ta ta 

No comments: