Thursday, May 19, 2016

Diam-diamlah sayang....ya berhentilah menangis


Kalau orang tanya apa hobi anda? Saya cakap membaca, memasak dan berenang. Itu tak betul, memang saya suka membaca, tapi hobi sebenar saya membaca politik dan orang politik. Itu memang minat besar saya yang mak paling tak restu. Marah dia kalau saya sembang politik. Jadi saya pun tak menyembanglah kecuali, Abang G dan Pak Lang datang merisik. Abang G tau mak tak suka saya cakap politik, kalau dia maukan ramalan politik dari saya, dia akan pastikan line clear. Abang G pun la ni dah lama saya tak jumpa dia. Frust dia bila dia kata “R” is for Razali, saya kata Ku Li dah tua. Company Act kata kalau boleh, Director tu umurnya, janganlah lebih 75 tahun. 

Ok now mari terus sembang pasal politik. Pasal masa depan UMNO. UMNO semakin hari semakin teruk. Memang pembangkang pun lagi teruk, tapi UMNO yang orang kata payung orang Melayu ni macam sudah ketandusan pemimpin yang berkaliber. Iya kita perlukan pemimpin macam Adenan Satem, tapi tidak kelihatan langsung ke Adenananya. Jadi saya fikir betullah orang superstitious penteori RAHMAN, kata UMNO ni setakat Najib aje. N-for Najib. Dia yang last.

Lepas ni? Belah pembangkang teruk juga katanya. Memang teruk tapi cer tengok budak ni. Walau dia pun ntah apa-apa-tah. Let me tell u something, dulu masa zaman blogging dulu, ada minah meroyan kata saya ini perampas. Bila masa aku rampas, sapa dah aku rampas, pening saya bila dia tetap menangis-nangis, dalam emel, setelah marah-marah secara terbuka dalam blog. Dah marah-marah kita macam-macam, lepas tu nangis-nagis pula. Lepaskanlah, lepaskanlah….oh pulangkanlah, pulangkanlah. Saya bingung, nak dibikin apa anunya engkau, itu? Aku bukannya ada kerajaan, ada empayar, ada parti untuk ditadbir untuk dicari bakal-balak-pelapisnya. Lalu saya solat hajat untuk minah ni. Saya cakap sama tuhan “saya tak apa untuk dikembalikan, pada dia, jadi tuhan tolonglah bagi dia apa-apa yang berganda lebih bagus dari yang ditangis-tangiskan dari saya itu.

2016 ini saya rasa sangat gembira sebab  tuhan sudah makbulkan doa saya. Buat sapa yang pernah meroyan-menagis-nagis, pada saya dalam emel tu 10 tahun yang lalu itu, Hah! sekarang tuhan dah bagi kau yang hensem, yang muda untuk harapan engkau yang tak kesampaian dulu. Ini kalilah kalau kau menangis lagi, mak tak tau nak cakap apa-apa.

Korang yang tak nangis tu, rasa macam manalah mamat ni? OKlah kan. Senyum dia yang tak berapa nak kembang sungguh menawan dan gerenti dapat memberhentikan sedu-sedan sapa pun yang tengah menagis, iya dak.

No comments: