Thursday, May 12, 2016

ASWJ 2

Irma dia memang anak yang baik, pandai dia. Pada hujung minggu selepas saya basuh dia cukup-cukup, pagi-pagi lagi dia sudah siapkan kerja rumah. Dia cakap dia mau ajak  saya makan special katanya. Duit berjualan nasi campur dan kadang-kadang kueh ada banyak. Dia memang bijak, saya charge dia RM2.50,  tapi  bila sampai university dia jual sampai RM4.00. Kalau dengan pensyarahnya dia letak RM5.00. Kadang-kadang ada pensyarah muda dok nak tackle sesama mereka belanja lunch, pada bakal kekasih, atau kekasih, dia letak extra RM2.00 delivery. 

Masa makan-makan dia beri saya kad, mother’s daylah katakan. Ayah dia tidak ikut. Kena pergi Seberang Selat, hantar barang. Saya cuma senyum-senyum walau saya macam menyumpah-nyumpah diri ini, sebab naluri keibuan saya kata “eh, budak ini baik semacam, mesti  ada kene-mengena dengan Dak Non ni”

Selesai makan dia  ajak saya pergi makan eskrem pasu dekat esplanade. Saya ok aje, walau kengkawan saya ramai mencebek, eskrem pasu ini. “pengotoh aje, letak eskrem macam, tu”. Iyalahkan dalam pertubuhan Wanita Pokok Pisang ramai juga orang bijak-bijak, cikgu-cikgu, nurse. Seminggu sekali kami aerobic kat rumah datin. Kunun nak menghayati “healthy lifestyle” Tapi kalau malas dan teringin, pagi-pagi sebelum pergi kerja, beratur juga mereka beli nasi lemak saya.

Tiba-tiba Irma menyergah macam dia dapat baca aje fikiran mak dia ini. Itu membuat saya tambah syukur sama Tuhan, walau Irma biasa-biasa aje rupa parasnya, dia anak yang baik dan tidak mudah terasa hati dengan perkataan saya yang kadang-kadang kasar “Chegu Piah tak kondem apa-apa  pasal eskrem ni, ka, mak?”

Saya gelak aje. “Chegu Piah. Bukan kau tak tau. Kau tanya si Hassan mak dia ada makan eskrem pasu tak? Mesti ada” Chegu Piah memang begitu selalu update dengan apatah Irma kata sosial elit puritan healthy lifestyle? ka apa kebendanya. Masa orang sibuk-sibuk kata nasi lemak kolestrol, dialah yang paling vocal bercakap, tapi si Hassan anaknya yang sekarang ini berada di tingkatan 3 tak pernah miss beli nasi lemak saya macam selalu. Saya memang tak terancam dengan propaganda health-health ni, sebab memang yang lantang bercakap keburukan nasi lemak tu, dialah yang tak pernah lari membeli nasi lemak saya. “Metabolisme saya tinggi, saya makan apa pun cepat terbakar” kata dia,  lalu saya sambut “Ai, ke chegu ni ada membela kut makan macam gajah pun tak naik-naik berat tu” laser saya balik.

Bila Irma tengok saya happy dia pelan-pelan buka mukadimah begini “mak, kalau orang cakap mak jangan marah ya”

Wah tiba-tiba dada saya pula yang berombak kencang “sah ni mesti ada kaitan dengan dak Non nih” hati saya berkata-kata

Tapi saya cakap “eh, kenapa nak marah pula?”

Lalu dia cakap yang bukan dia terhegehkan dengan Abang Non dia tu, dia sedar dia tak layak jadi ustazah dan dia tak minat pun nak jadi ustazah. Dia memperbaharui ikrarnya untuk meniaga nasi lemak lagi gempak dari saya. Ada frenchise nasi lemak sampai ke negara barat. Sakit hati dia bila orang sana kata nasi lemak tak baik untuk kesihatan, tapi orang di sini berbondong-bondong beratur di franchise Mc Dougles dan Ayam Beri-Beri OHSEM. Sebelum tu dia nak jadi ntah apa ke entah remaisser macam kakak sepupu dia. Dia kata lagi pada hari itu, dia geram dengan Mak Minah B dia. Dia geram bila Minah cerita Syiah 18sx. Irma cakap begini “mak tau tak cerita yang Mak Minah cerita tu sebijik macam novel pop best-seller omputeh yang ada jual kat kedai tu, tau mak”

Saya pun ketawa gelihati “kau ingat mak percaya ka? Kalau betul ada, pun takkan dak Non sanggup buat macam itu?”

 Lagi satu saya bilang “kau ingat zaman kau aje ka ada omputeh jual buku cerita lucah macam itu? Zaman mak pun ada cerita Melayu…. Apa ke nama bukunya, Panggilan Anak Setan? ntah, mak ingat ala-ala cerita Alien V mengawan yang kita tengok kat TV tu” kami ketawa sama-sama.

“Hieros gamos mak, nama upacara dia” jawab Irma

Kami ketawa lagi. Saya ketawa senang hati yang Irma tak ada hati dengan Dak Non. Ntah apa dia kata ramos, gomos, gomol, gasak  dialah. Bukan saya tak suka dak Non, tapi rasa Ummi dan Abi Dak Non mesti tak boleh terima Irma. Nasi lemak saya pun mereka tak suka. Mak Ayah dak Non perangai ada sikit macam penjaga Pintu Syurga. Selalu juga Non minta-maaf bagi pihak Mak Ayah dia. Saya rasa dia tak perlu buat begitu, saya sudah masak dengan gelagat mereka berdua yang selalu juga bertandang ke rumah anak bujangnya. Saya rasa kalau bebayang saya jatuh di badan salah sorang dari mereka, harus mereka balik rumah mandi samak.

Tapi saya tak akan luahkan apa terbuku di hati ini pada Irma, saya tak mau dia benci orang agama, walau ada sebilangan mereka yang perangainya bikin hati kita dihiris-hiris bak sembilu. Pernah Irma mengomel pasal Ummi dan Abi Dak Non tika mereka menjenguk anaknya. Saya bilang, “kan, abang Non dah minta maaf bagi pihak, yang engkau ni pun satu, tak bolehka kau pakai kain, ke, skrit labuh ka, asyik-asyik capri-capri-capri, t-shirt kau, aku tengok dah macam sampul nangka dah”

Saya selalu pesan sama Irma, sama diri sendiri, yang kami ini, kalau tak boleh nak warak, tak boleh alim, terima sajalah apa orang alim buat pada kita. Ada juga Irma tunjuk-tunjuk emel, pamphlet, geng-ursah tazkirah ajak budak-budak free hair macam dia bertaubat dan berhijab, psiko-psiko dia agar masuk geng mereka. Saya belasah aje dia balik, “yang kau tak nak bertudung, padanlah muka kau” Saya memang tak mau bagi muka pada dia, walau bahan dakwah yang dia suruh saya baca agak melampau.

Pernah satu hari dia bawa majalah ntahlah tak hingat saya apa nama majalahnya macam dakwah-dakwah kut, tapi dalam tulisan yang Irma tunjuk tu langsung tak dakwah, sama aje tarafnya gossip-gossip mengunjing parti Cap Pokok Pisang. Dalam itu lagi teruk. Mengunjing, mendedahkan perihal perangai budak-budak usrah di universityyang tengah gatal, zaman menuntut lawi. Cerita yang 18sx paksa. Macam cerita dalam Drama TV yang satu ustaz isteri dah 4, nak  kawen budak muda, cerai, satu bini. Kawen muda. Ini cerita budak universiti. Dakwa majalah dakwah tu langsung tak nikah pun. Betul ka cerita pengarang itu. Ka si  Irma terbawa balik skrip drama baru pasal kepala usrah rogol pengikut usrah yang cun-melecun? Kalau kenang-kenang ustazah Safiah, ustaz Sharin yang baik budi mengajar di kelas dewasa di Taman ini, aish….macam pengarang majalah itu aje yang tak betul. Lalu dengan nada selamba, saya bilang sama Irma “kalau kau nak bawa balik suruh mak baca cerita-cerita macam gini. Apa? Dia  kata kajian? Dia mengkaji? Kajian apa ni? Haaaah, baik kau tukar kursus doktor macam doktor Suraya yang ubat sakit jiwa Mak Enap Tembam kau tu, kau sendiri yang buat kajian tu, baru mak percaya!”

Tapi kemudian saya pujuk dia, atau lebih kepada pujuk diri sendiri dengan berkhutbah panjang lebar begini:-


“Hidup ini ujian. Tuhan datangkan orang yang bikin kau bengang bukan suruh engkau bertekak, marah mereka balik, singkap, selidik kaji, dedah-dedah pekung mereka, tapi tuhan mau kau jangan jadi macam mereka. Lain la kalau kau tu belajar macam doktor Suraya, lepas tu kau malas duduk hospital, ubat orang sakit jiwa terpekik-terlolong, kau perati orang satu-satu-satu, lepas tu kau tulis-kau-tulis-kau-tulis. Engkau juga kata engkau nak meniaga lebih besar lagi dari mak. Belajar meniaga ajelah Irma weh, jangan dok sibuk jaga tepi kain kajian orang! Buat menyemak kepala otak ajelah. Orang meniaga ni hati kena bersih, baik sangka dengan semua orang baru orang berduyun-duyun datang beli barang engkau. Tak kisahlah perompak, ke penyangak ka, ustaz-ustazah gila seks ka ada nafsu maukan nasi lemak dan karipap, janji barang engkau laku, dia tak kacau engkau. Kalau kau asyik mengujing bakal pelanggan, sapa mau beli? Kau tengok emak jual nasi lemak, ada tak kariah parti Cap Ayam datang beli? Hah haram, tak hada, kecuali abang Non kau tu aje. Tak ke kau fikir mak dah banyak rugi? Belajar betul-betul, nanti kau tak perlu bergayut kat sapa-sapa, Cap Ayam suka kau, Cap Pokok Pisang pun suka. Jangan jadi  macam emak. Jadilah macam Ustaz Kozam Naik zikir kasih-cinta-nabi tu, dua-dua pentas dia naik, penonton naik syeikh. Pentas Cap Ayam panggil, orang datang berduyun, pentas Cap Pokok Pisang panggil pun penuh pecah dewan”

Saya fikir orang darah muda memang begitu. Di tempat kami ini ustazah pencen, ustaz, imam semua baik-baik belaka. Contoh terdekat, jiran saya memang baik budaknya. Kadang bila baca orang komplen pasal orang Agama berlagak tuhan, maki-hamun mereka, sayu juga hati saya. Semua orang Agama itu macam ka? Mujur di taman Perumahan saya ini tidak begitu. Kes terpencil ka, kes besar, berapa %nya, adakah ini kes kerna nila setitik rosak susu sebelanga? Saya cuma jual nasi lemak saya tak tau apa-apa. 

No comments: