Wednesday, May 25, 2016

ASJW 4

MAK ENAP TEMBAM

Kalau Chegu Piah Irma panggil “purist”, berlainan sekali dengan Mak Enap Tembamnya. Zainab nama sebenar dia. Irma memang rapat dengan Mak Enap dia, walau kami tiada pertalian darah dengannya. Sulaiman kawan baik Abahnya si Irma itu suami Zainab yang sama-sama kerja bawa lori. Suaminya merupakan seorang yang regular jika kami makan-makan ikan bakar. Dia kawan memancing Abah Irma. Sulaiman adalah antara yang terkacak, tapi sepanjang kami memanggang ikan dia memang tiada teman istimewa. Puas juga geng minah kilang bawa extra kawan perempuan, tapi tak satu pun yang lekat. Sulaiman ini jinak-jinak merpati.

Tup-tup dia bernikah dengan ntah sapa tah yang kami tak kenal langsung. Katanya anak kepada keluarga angkatnya. Dia bernikah tak lama selepas saya dan Abahnya Irma mendirikan rumah-tangga. Bila dia ada keluarga angkat kami, pun tak tahu. Mula-mula memang Zainab tidaklah setembam sekarang, kurus saja saiz S, sekarang ini bertambah XXL. Zainab dan Sulaiman bahagia….memandangkan dia lewat dapat anak masa terbuang akan dihabiskan bersama Irma. Kira Zainab ini emak angkatnya si Irmalah tu. Masalah mula timbul bila Zainab mendapat anak tetapi anaknya meninggal kerana sakit kuning. Sejak itu, berat badannya mula naik, dan Sulaiman pula mula bawa lori kontena hingga ke Tanah Segenting. Kadang-kadang memang tak balik rumah. Abah Irma pula bawa lori setakat dalam negeri sahaja. Dari situ dia mula sakit, murung dan meroyan-royan.

Mereka pergi berubat kampung, orang kata Zainab kena buatan orang yang ada menaruh hati pada Sulaiman, telah rasa sakit hati kerana Sulaiman hanya mau bergeli-geli, tapi tidak langsung berniat memperisterikannya. Puas berubat sehingga satu hari Zainab tidak sedarkan diri kerana menelan  ubat gegat. Dia dimasukkan ke hospital, dan masa itulah baru diketahui yang Zainab mengidap sakit mental. Barulah juga Sulaiman buka mulut yang Zainab selalu pukul dirinya sendiri, dan ugut-ugut bunuh diri bila dia percaya Sulaiman ada simpan perempuan lain selain dirinya. Masa  itu Irma sudah darjah 6.  Tiap-tiap  hari kami lawat Zainab di wad. Bila Zainab pulih, kami tolong Sulaiman pantau dia jika Sulaiman keluar berkerja. Irma akan temankan dia dan mengatur waktu  makan ubat Mak  Enapnya. Rumah Zainab seberang jalan sahaja dengan rumah kami. Kalau Sulaiman kerja luar Irma tidur di sana, sedangkan saya manalah ada masa untuk itu semua sebab sibuk mengelim karipap dan memasak sambal nasi lemak untuk jualan di siang hari. Ada juga cakap-cakap  yang menghasut, takut-takutkan saya yang Irma akan dicederakan, oleh Zainab, tapi saya lebih percaya cakap Dr Suraya yang Zainab kalau sakit, dia akan mencederakan dirinya sendiri, bukan orang lain. Ubat yang dimakan oleh Zainab boleh membantu menstabilkan emosinya dan dengan sendiri  ia dapat membantutkan imaginasi dari berkembang biak, jadi liar dan tidak terkawal.

Kami juga masuk terapi keluarga, sebagai sokongan moral  untuk Sulaiman. Sulaiman memang sebatang kara. Keluarga Zainab pula taksub percaya yang Zainab sudah kena buatan orang dan menolak mentah-mentah perubatan moden. Mereka kata keturunan mereka tidak ada yang gila, tapi Sulaiman sengaja memalukan mereka dengan cerita yang bukan-bukan bagi menutupi kecurangannya. Sulaiman mengambil  keputusan yang amat sukar. Dia berhenti kerja, bikin ladang ayam, di kampung yang terletak agak jauh di pendalaman yang sudah hampir dengan penempatan orang asli. Dia bawa Zainab tinggal  bersamanya. Sebulan sekali Sulaiman akan ke bandar membawa isterinya untuk pemeriksaan susulan.

Kini Zainab sudah sihat. Ladang Sulaiman pun makin maju. Dia menggaji pekerja ladang dari kalangan orang asli. Zainab juga ramai kawan dengan perempuan orang asli dan dia jadi sukarelawan tolong cikgu LINUS ajar ABC pada anak-anak orang asli di ladang ayam milik mereka. Mereka mempunyai 3 orang anak yang kesemuanya lelaki. Namun dia tak boleh putus ubat kata Dr Suraya yang mula mengubatinya. Selain itu kedua-dua mereka juga meminta doa stabil emosi dari ustaz dan ustazah agar emosi dan imaginasi jahat Zainab terkawal. Doktor Suraya sudah tidak berkhidmat di tempat kami lagi, dia sudah bersara dan menemani anak-anaknya belajar di luar negara. Sekarang ini pun Zainab sudah tidak perlukan terapi keluarga, dia hanya perlu jumpa Doktor sekejap, bagi tau dia ok dan  Doktor akan mengeluarkan slip untuk dia mendapatkan bekalan ubat yang seterusnya. Doktor Suraya bukan sahaja bantu ubati sakit Zainab, tapi dia jugalah yang meminta jasa baik anak saudaranya membikin sebuah pelan perniagaan bagi Sulaiman. Tika itu anak saudaranya yang sedang belajar di Universiti yang sama tempat Irma  belajar sedang dalam tahun akhir dan perlu menulis sebuah pelan perniagaan, jadi  dia menulisnya untuk Sulaiman sebagai tugasan pengajiannya.

Idea itu timbul  bila Dr Suraya percaya, yang penyakit paranoid Zainab akan hilang jika Sulaiman senentiasa berada di depan matanya. Lalu Sulaiman kata dia memang berhasrat berternak ayam dan kebetulan rakannya yang memandu lori ayam bercerita yang tokey ladang ayamnya berhasrat mengikut anaknya berhijrah keluar negara dan menjual ladang ayamnya. Sulaiman berminat untuk membeli ladang tersebut. Tapi dia kekurangan modal. Dia ada dengar cakap-cakap orang yang dia boleh pinjam bank, atau pinjam bantuan kerajaan. Tapi dia tak pandai untuk membuat itu semua.

Jadi, dengan bantuan sebuah pelan perniagaan yang baik, sedikit modalnya sendiri, serta pinjaman bank bermulalah Ladang ternak Ayam Zainab-Sulaiman yang berjaya itu. Sulaiman selalu gurau-gurau di belakang Zainab dengan mengata-ngata "ini semua rezeki dari mencintai dan menjaga orang gila, Mus"

No comments: