Friday, April 1, 2016

ANJING, MENGAJING

Saya tau dia terpaksa bawa saya sebab dia. Saya pula terpaksa ikut sebab mau nampak cool depan dia. Kami sama-sama mau nampak cool kerna dia. Begitulah hebatnya dia. Lalu kami makan sama, borak sama-sama. Tiba-tiba dia buka cerita begini… “kau percaya tak seorang, orang tabligh pernah panggil aku anjing” saya balas, “kita sama saja, kau anjing, saya pun anjing, kita kerja kerajaan semuanya anjing”

 Dia terkejut “but you look like one of them”

“yup, I do look like one of them, but do I sound like them?” tanya saya kembali.
Dia tunduk… lalu dia cakap “saya anjing, bukan saya kerja gomen, masa tu saya belum join gomen pun, in fact I’m one of his staff”

“You look like anjing to him, your attire…” dia tersenyum lebar, mengangguk-angguk. Saya pun membuka cerita panjang lebar.

“I am a dog because I rejected polygamy. I believe our men:women ratio here is healthy, he think otherwise. I am doing part time job as a wedding planner. You knowlah that Ahmad Maslan suggest to us that we took second job, to meet our end,kan. Gomen gaji  ciput. I have a partner. My partner is GID. Then I think is not about the ratio, not about I rejected his polygamy’s proposal, it is all about my partner. oh not that he propose to me to be his second wife I reject....no, dia tak pernah propose saya pun. I reject the idea of polygamy in Malaysia's current situation. The ratio is healthy, cuma some of them terpenjara dalam Penjara betullah, Pusat Pemulihan,lah macam-macam,kan. Yang bebas plak...terpenjara dalam kekeliruan”


“You are a part-time wedding planner? Huh!” terperanjat dia, lepas tu kami berborak-borak pasal wedding….


No comments: