Monday, December 14, 2015

Siapa Mungkiri Justo?

Misti ko kata tembirang, tak follow Rewcastle Brown, sedangkan cakap pasal 1MDB. Excuse me, saya bukan cerita pasal 1MDB, pun tapi saya cerita pasal perdebatan antara Wan Ahmad Fahsyal yang menamakan dirinya sendiri sebagai NOVICE dengan seorang Aji yang merupakan CFO kepada sebuah syarikat di sini.

Ia seputar semberono WAF yang percaya 1MDB adalah sebuah syarikat yang bermasalah dan tidak boleh diselamatkan dengan berpandukan nisbah-nisbah dalam panduan jawab soalan periksa di sekolah. Sedangkan dalam menilai sesebuah Syarikat, ia tidaklah semudah itu. Jadi bila analisa sisimplistik itu ditulis secara terbuka di ruang maya, sudah tentula ia akan mengundang saya kira bukan kritikan tapi teguran. Apabila teguran baik itu diterima dengan perasaan paranoia mangkali tu (Dia hero Jedi penyalamat. Yang menegur tu Dath Vader, Jedi sesat. Jadi janganlah dicucuk-cucuk lagi dia tu), terjadi perang mulut kontroversi yang bikin ramai suka follow.

Jadi, memang saya sebelum ini tidak ambil port langsung pasal tulisan Puan Brown di Sarawak Report, sehingga school mate saya share artikel ini di FB. Ada orang janji upah Justo untuk mencuri dokumen petrosaudi tapi tak bayar. Dokumen itu telah Puan Brown ubahsuai untuk menunjukkan PM kita telah curi duit dari 1MBD sehingga menyebabkan syarikat itu menghadapi masalah menyelesaikan hutangnya.

Kawan saya kata Zionist punya kerja tu. Bila sebut Zionist tentulah kalau Brown, Justo….orang kulit-kulit umpama itu, hmmm betullah tu. Saya memang malas mo follow, tak de terclick apa-apa dalam FB pun tapi sejak dua menjak ni keluarlah cerita itu. Yang keluar muka orang Asia. Cuma tunjuk-tunjuk gambar, muka yang begini, begini dan begini aje. Tak rope Zionist punnnnn. Sebab bila sebut Zionist kita mesti tebayang muka orang putih,kan. 

Itula ni saya dah fed-up. Dah seminggu ni, bagilah orang jawab straight to the point. Esok saya ada final paper untuk disudahkan. Jadi untuk mengeluarkan rasa bengkek, saya pun menulis. Terapi minda. Kalau tak diluahkan nanti akan jadi cat & mouse dalam kepala ni. I need to clear it so that I can concentrate on Entrepreneurship ok! Bengkek ini.

Rasa-rasanya makan stem cell Datin Ummi Aida bebanyak muka kita boleh jadi iras Puan Brown tak?

No comments: