Friday, August 7, 2015

BAD ASS

Semalam ada sorang mamat masuk pejabat kami….pung-pang-pung-pang…tetiba sebut nama saya, ai rasa kembang dalam hati. Dia nak ajak kami sertai rombongan peminangan anaknya di ntah mana ek. Di sini, sini juga lah. Alamak, laki orang, ceh.

Lepas dia keluar kawan, senior gossip lagi pasal dia, rupanya dia duda. Cepat-cepatlah saya cakap sama senior yang sibuk suruh saya kurus badan untuk diperkenalkan kepada adalah ntah sapa-sapalah tu, begini “kakak,  boleh saya masuk jadi calon?”

Mereka semua gelak. Kata jangan. Nanti ko merana. Rupa-rupanya dialah bos BAD KPM yang notorious itu. Honestly saya kalau nak kawen memang nak cari orang macam itu. Bagus bah, memang jahat, memang gatal. Tempat port dia melanar, all you have to do, is pantau tahap kesihatannya jangan sampai dia bawa pulang penyakit kelamin sudah.

Memang tak akan bawa pun sebab teman-teman perempuannya, perempuan baik-baik juga, bukan pelacur. To be safekan, eloklah suruh dia lakukan pemeriksaan kesihatan selalu, atau kita selalu-selalu lakukannya. Kalau orang baik-baik ni saya kurang suka, sebab apa…menyampah pun ada. Bila dah tua, miang bini dah kurang, miang dia tak reti kurang, ramai yang tidak tahu sabar dan mula menjaja keburukan bini. Kalau dia tak menjaja dia cari balaci untuk cari cawangan baru, alasan bini, sakit. Bini sakit ka, ko yang tak reti berhenti main mata? Benci I, lelaki macam ini. Saya memang benci lelaki yang suka kutuk bini, sedangkan punca sebenar ialah bekisar seputar fitrah mereka yang bersifat poligami itu. Bukankah mudah mengaku aje yang " Kenapa I kena follow surah surah An Nur ayat 31, duit I banyak, I mampu pasang lebih dari satu? Perempuan baik yang sepi memang ramai. I cuma nak tolong mereka." I wonder apa agaknya kata bini mereka?

Tapi tu cepat saya teringat percakapan (gossip-gossip kami mengenai auditor BAD ini) saya dengan Auditee saya. Auditee tu kata “ko dah pakai kereta dia, ko ambillah tuannya sekali” Masuk yang terkini, ntah berapa kereta dan tuan kereta yang dah bertukar dah. Ini kes tuan kereta di sini, tuan kereta di negeri lain, indak ketahuanlah kita. Ntah-ntah setiap negeri ada satu tuan kereta. Saya ini cari makan sini, bukan mo cari pasal dengan tuan-tuan kereta semua ek. So macam tu bunga-bunga pun jatuhlah layu gitu. Memang bole saja gatal, call dia “encik ek….mo sa tolong bikin bekas hantaran ka?” hihi. Tapi bila imbas kembali percakapan yang lalu, mati kuman kita tau!

Job wise, mamat ini memang bagus. Bolehlah dikelompokkan sebagai yang kita panggil-panggil “killer auditor”. Bagus dalam mengesan audit risk yang akhirnya menjadi sebuah laporan yang substantial. Isu yang diangkatnya memang “water-tight”lah. Untunglah sapa yang dapat dia tu nanti. Sedih pula rasa hati ini. sob..

No comments: