Saturday, August 8, 2015

1MDB

Orang sibuk cakap 1MDB, saya pun nak cakap jugalah,kan. Heboh cerita pasal 1MDB boleh bikin negara tergadai, macam-macamlah. Kerna ia, nanti anak cucu kita semua habis kena tanggung hutang. Yang kelakar tu ada satu mamat smart yang menanggkat dirinya sebagai Rausyanfikir dari back ground kejuruteraan, lepas tu mengkhusus falsafah Islam dengan selamba memberi ramalan yang mengerikan kunun 1MDB bawa systemic effect. Dia kata systemic effect. Tapi yang sebenarnya bukan effect, tapi risk.

Jadi bila heboh kata yang 1MDB ni jahat bebeno, saya pun godek-gedek, apa kebenda monsternya 1MDB ini? Ok 1MDB ini sebuah syarikat berhad rupanya. Entiti perniagaan. Ia boleh disaman dan menyaman. Secara beradabnya jika kita bercakap pasal 1MDB, bila kita mau kaitkan ia dengan Perdana Menteri kita, perlulah terlebih dahulu menyingkap tabir korporat 1MBD. “Lifting up of corporate veil”

Memandangkan saya tidak pasti adakah singkapan telah dibikin, kita sebut 1MDB ajelah, tak usah sebut PM. 1MDB ini syarikat berhad, bererti ia milik awam, anda boleh beli sahamnya di pasaran. Selalunya bagi syarikat sebegini, kita boleh muat turun dan baca/menganalisa financial Statement mereka dari internet.

Dari laporan kewangan itulah kita buat kesimpulan sama ada syarikat ini sakit, atau masih boleh diselamatkan. Mo kata 1MBD akan bikin anak-cucu kita tanggung hutang itu ada satu tuduhan yang tidak berasas sama sekali sebab syarikat berhad ini, namanya pun berhad. Berhad itu ada maknanya yang tersendiri. Hutangnya terhad. Mustahil 1MBD cagarkan nyawa rakyat Malaysia bila dia keluarkan note-sukuk ntah apa kenamanyalah financial instrument yang dia tawarkan. Biasanya cagaran adalah dalam bentuk asset yang dipunyai oleh oraganisasi itu. Dia tak boleh ambil harta kita dan cagarkannya. Harta engkau, harta engkaulah, kata kau ada kereta dan rumah sebijik, kalaulah 1MBD bangkrap, dia tak kacau rumah dan kereta engkau.

Saya tak berani nak kata apa, sebab kita tak tengok lagi laporan kewangannya dan katanyalah laporang tersebut sudah dimanipulasi, tak telus dan sebagainya yang membawa, mengheret pula para juruauditnya sebagai jahat jugalah, kalau follow apa orang kata, macam juruauditnya dah menyeleweng dari standard dan garispanduan penyediaan penyata kewangan gitu. Ntahlah kita pun tak tau apa benda yang telah dicagarkan dalam sana. Jadi baik kita duduk diam-diam aje dulu, tunggu sampai siasatan audit selesai.

Saya lebih suka tengok sapa yang mendakwa, sapa yang kena dakwa. Yang kuat mendakwa adalah orang bukan Islam dan ada sorang mantan perdana menteri yang tak lena tidur walau dah bersara lama yang merupakan seorang doctor perubatan. Yang kena dakwa, walau belum ketahuan adakah ‘lifting-up-of-corporate veil’ telah dilakukan atau tidak ialah perdana menteri kita yang kita tau memang belajar ilmu ekonomi. Dia orang Islam yang sejak belum jadi Perdana Menteri lagi, kita banyak dengar hal tak baik pasal dia. Kita dengar aje, tapi tengok tak pernah.

Saya ada dengar satu orang alim tu kata, selagi kita hanya dengar tak pernah lihat kemungkaran yang dilakukannya, kita wajib taati dia. Kemungkaran yang disabit dengan lelaki ini ialah kesukaannya berzina. Atau dalam bahasa yang hipsternya womanizer. Jika benar dia gemar berzina dan berfoya-foya tapi tidak dilakukannya depan mata kita, kita kena hormati dia sebagai seorang pemimpin. Jadi baiklah saya tak usah terbawa-bawa meramal ntah apa-apa tah [“systemic effect???” hahaha lucunya] pasal 1MDB, padahal, laporan kewangannya yang didakwa kalau tengok pun tak guna, semuanya palsu dan bohong belaka, itu saya tak tengok lagi. Tutup mulut dan tunggu sehingga siasatan selasai itulah yang terbaik.

Lepas kertas siasatan keluar ko nak kata juruaudit kerajaan pun 2x5 dengan juruaudit swasta, suka hati koranglah. Takkan hilang punya business audit-mengaudit ini hanya kerana skandal 1MDB. Kesimpulannya, ada kerja, ada gaji, idaklah saya nanti hidupnya merempat di tanahair sendiri. Yang merempat tu nanti, ntahlah sapa tah. Kalau penyanyi, artis, penulis, pencacai, mungkinlah kut. Dah tak de peminat nak sokong, tak de penaja nak taja, mungkinlah tu, boleh merempatlah, kalau tak pandai manage income masa masuk lebat, masa orang suka.

No comments: