Monday, April 6, 2015

Mengejas (adjust) Sendirilah....

Soket elektrik bilik saya memang tak berfungsi, bila memikio nak panggil orang bikin, eish malaslah pula, so saya pun googlelah tengok boleh tidak dibikin sendiri, sebab saya tengok di Supermarket ada jual. Taklah mahal RM4.90 ada RM5.40 pun ada, pendek kata tak sampai RM10.00lah. Setelah yakin semalam saya pun mulalah jadi Mcgyver siok-sendiri. Saya beli yang RM5.40. Saya beli screwdriver berharga RM3.90. Sampai rumah saya mula bekerja.

Meh tengok gambar sebagai bukti...

Inilah dia rupanya kalau kita longgarkan skrew pada soket punya "cover plate". Tapi sebelum buat ini pastikanlah kita dah off  dulu main power dekat fuse box sana...


hah ini rupa lepas "cover plate" soket dah ditanggalkan sepenuhnya. Nak pasang pada cover baru kena ingatlah yang merah tu Life (L), Hijau (E atau simbol Earth) dan hitam itu Natural (N). Ketatkan skrew. lepas tu pasang balik "cover plate" ke dinding.



hah tu dah nyala...

No comments: