Friday, February 27, 2015

HYSTERIA

Semalam di ofis, masa tengah khusyuk baca nota, tiba-tiba dengar nama saya disebut-sebut. Saya pun tanya kenapa, tapi kawan saya terus menuju keluar, saya tanya…staff perempuan dari unit lain yang tidak saya kenal, dia tengah mengagihkan surat. Jadi saya jump into conclusion, ada bungkusan untuk saya…he he he…

Bos saya pun ada, saya tanya…ada bungkusan untuk saya ka, kenapa sebut-sebut nama saya?”
“tidakkkk ini, ada orang hysteria!” sahut staff wanita dari unit lain itu dengan gaya berbisik mak joyah yang sedang menyimpan rahasia yang maha besar.

Saya dan bos pun terlibatlah dalam borak-borak bangunan berhantu. Kununnya bangunan tempat kami ini dulunya kawasan Jepun buang mayat. Macam-macamlah yang diborakkan, sehinggalah kawan lelaki pulang semula ke unit kami dan bercerita perihal perempuan yang kesampukan tadi. Dia tak ganas, Cuma merintih “aku mau kau sorang saja”.

Mujurlah Pejabat Pelajaran Daerah juga di tempatkan di bangunan yang sama. Jadi di PPD ramai ustaz dan ustazlah sedang menyelesaikan segalanya. Kira ustaz is HERO of the daylah gitu. Dan nama saya kawan sebut sebab suruh saya baca ayat Quran. Nak tersedak saya mendengarnya. Kita bercerita-cerita lagi. Saya cakap “masih tak ok lagi, lama juga eh”

“uish lama….sama ada, dia termakan sesuatu, atau orang hantar”

“oh kalau macam itu bukan angkara orang sinilah”

“hah, gitulah bah”

“kalau abang suruh saya tadi saya panggil orang hospital. Kasi tembak ubat tidur”

Kawan  buat-buat tak dengar, lalu terus cerita, cerita mistik… Gasak engkaulah. Nak tunggu semua lelaki tak ada tinggal aku shj, ko tunggulah,kan, mau hysteria-hysteria, memang ku panggil misi di hospital sana minta kasi sama satu dos ubat penenang.

Sepulang ke rumah saya ceritakan pada housemate yang kerja di jabatan pendaftran nikah cerai orang Islam. Kira kawan saya ini ustazah yang diseganilah gitu. Tiap-tiap pagi mesti baca Quran.

Nak tau apa respond dia, begini:-
“Ala tu bah, belakun saja tu…..banyak macam itu, Dia memang pandaiii tu. Belakunnnn!” dengan nada yang agak sedikit meluat campur geram dan marah.

Dia pun masa tu nak ke tandas, eh emo pula kawan. Saya pun diam, ambil wuduk, masuk bilik, solat Isya’  lepas solat mengaji sikit, belum jam 9.00 saya sudah guling-guling di tilam gitu. Hah ko kat sini saya memang masuk tidur satu jam lebih awal dari biasa. Bangun pun begitu. Saya fikir-fikir kalau orang belakun mau bikin apa ya….apa ya…..apa…ya…apa…ya….. lalu saya pun terlena.

Keesokkan pagi barulah saya tanya kawan pasal kes semalam yang dia kata “ala belakun saja tuh” dan respond ustazah begini;

“Dah tau dia berlakun, biarkan saja…” tuturnya dengan nada tegas.

Mak aiii tentu banyak kes nikah cerai di opis sana, sampai heartless lagi brutel sekali,kan respond kawan saya itu. Kes hysteria di opis pun kes perempuan yang baru kematian suami. Mujur ustaz, saja yang kena kencing, kalau tidak pasti misi-misi di hospital Queen Elizabeth pun turut kena kencing sama melayan sebuah lakunan yang ntah-apa-apa- tah,


Itulah kalau panggil Auditor selesaikan sebuah hysteria. Kalau kes curi wang, cuai wang, bolehlah bangga-bangga yang kita boleh kenal orang belakun atau jujur. Ini tidak, assignment pertama ko kasi kes hysteria, panic juga ya lalu ambil keputusan dari analisa yang salah.

No comments: