Friday, May 16, 2014

ESCAPISM

Saya teringatkan semula dengan sasterawan wanita yang menyarankan saya agar menulis novel, dan buat masa ini saya sedang sangat ingin mengabadikan beberapa kawan pejabat saya dalam cerita fiksyen saya. Pembetulan bukan kawan tapi individu. Wanita. Dua individu wanita yang saya rasa sangat saya minat untuk saya fiksyen,kan.

Saya mempsiko analisa keduanya begitu ghairah sekali. Saya umpama stalker yang memerhati dengan penuh istiqomah. Setiap bahasa tubuhnya saya ambil cakna saya catat dan pernah saya umpat-umpat bersama kawan-kawan dengan penuh girang, semasa kami keluar minum-minum. Kegirangan bertukar jadi biang keladi bila kawan-kawan suka dan seolah menyetujui hasil analisa saya.

Pabila siap cerita itu  saya akan bikin 2 salinan. Satu untuk simpanan saya, satu lagi untuk saya persembahkan kepada sasterawan wanita itu, pasti dia gembira. Fikir saya. Mungkin juga dia akan mencadangkan ke syambara barang-kali…fikir saya dengan lebih keras menambah darjah keperasaanan saya…he he he…mungkin juga dia mencampakkan ke muka saya dan memandang saya dengan penuh rasa meluat dan berkata “macam ini rupa ko kata novel sastera” dan ketawa mengilai-ngilai macam perempuan gila, sebelum mencaci maki saya dengan penuh berahi. Sambil menjerit-jerit tahi...tahi..tahi…tahi, sah engkau ni memang taik.

Kemudian saya fikir lagi, apa kata saya bikin lagi 2 salinan untuk saya beri setiap satu dari individu pejabat yang menjadi bahan utama cerita saya dan semasa menghulurkan salinan itu saya beritahu kedua individu tadi bahawa 2 watak yang saya nukilkan dalam karya fiksyen ini adalah kamu. Saya pasti kalau Malaysia ini boleh kita membunuh, pasti saya akan jadi arwah sejurus naskah tadi mereka bawa pulang dan dibaca bersama pasangan mereka. Tidak bukan mereka yang bunuh saya, tapi suami mereka ha ha ha….

Pun begitu esok saya akan membeli sebuah buku nota dan mula menulis, iaya menulis bukan menaip. Novel itu saya akan simpan untuk suka-suka dan suruh kawan-kawan saya dan komen masa kita minum-minum lagi. Mungkin ada baiknya saya membeli sebuah laptop saya taip macam saya menaip selalu agar mudah saya edit, kemas-kan jika ada kawan-kawan yang ingin menambah-tokok cerita saya…

Permulaan ayat saya tulis begini:-

Ini hanya sebuah tulis escapism tika esteem diri berada dalam zone bahaya. Saja suka-suka untuk mengekalkan kewarasan diri dan menaikkan morale, semangat untuk berkerja.
Sekian selamat pagi…

No comments: