Saturday, May 17, 2014

BELALANG PUN SODAAAP


Saya rasa memang saya tak nak buat research pada peringkat sarjana muda ini. Saya buntu sebab saya masih tak ada topic yang saya rasa passionate untuk dikaji. Semua perakaunan ni macam kehawau aje. Patutnya saya ambil psikologi, tapi karang tak approve cuti tanpa rekodlah pula. Aduuuii ai. Patut dulu saya pergi minta kerja jururawatlah bukan Pembantu Akauntan. Tak tau apa nak tulis…Kawan-kawan pula semua opt untuk buat industrial training aje. Tanya sana-tanya sini, yang sudah bergraduat tak ada sorang pun yang bikin kajian. So senang hatilah saya mau ikut jejak yang sama.

Bukankah saya suka menulis dan ini peluang saya membuktikan yang saya boleh menulis? What for…I don’t see the need to berburu di hutan mencabar. Saya tidak perlu seekor rusa yang boleh mengenyangkan seisi rumah, saya sendiri pun tak kisah jika saya end-up kembang tak jadi. Cukuplah saya berburu di padang datar untuk mengisi waktu sebelum dijemput tuhan kembali. Saya selalu perasan yang saya sudah mencapai self-actualization (Why botheeeerrr. I do whatever I like. I don’t live with anybody’s expectation. Yang penting Happy) walau ada ketikanya saya perlu mereceh macam orang gila, berlakun comedy depan kawan-kawan, membuat analisa psiko yang mengarut bila terasa esteem saya jatuh melorot/dilorotkan ke dalam gaung.

Ok enuf pasal keterperasanan saya berbalik pasal Pantun Melayu klasik seperti di bawah ini yang selalu menjentik-jentik saya tapi saya buat donno, why botheeerrr…aku kan Mardhiah Gila yang sudah berada di puncak Maslow??? Eh pergi mampus,boleh tak wahai pantun, kembanglah tekak aku dengan kau nih! :-

Kalau berburu ke padang datar
Dapat rusa berbelang kaki
Kalau berguru kepalang ajar
Bagai bunga kembang tak jadi

Ntah apa celakanya….tetiba ntah saya terleka, nak bayar yuran on time. Iya terleka, itulah dia gamaknya berguru kepalang ajar, hah natijahnya saya terblok, dan bila segala urusan unblock selesai…mak tuan aiiii…tetiba aje ntah macam mana eh saya dah ambil subjek “research methodology” yang memang saya tak tick pun masa saya mendaftar.

Macam mana ni…nak masuk kelas ka tidak dan pergi dropkan the subjek yang memang saya tak ada intention pun nak ambil tu. Alah ntah alang-alang dah bayar tu membazir, saya pun masuklah ke kelas. Lecturer cantik, fasih dan sangat mempesonakan. Tetiba minat saya tumbuh, saya seronok sekali belajar pasal literature review, hypothesis, macam-macamlah. Tapi saya tak ada topic lagi!

Usai kelas saya ceritakan masalah ini, dan pensyarah yang cantik itu mencadangkan saya berbincang dengan pensyarah perakaunan saya. Katanya pensyarah perakaunanlah yang akan bantu saya memilih tajuk dan membimbing saya ke peringkat seterusnya.

Wa wa wa wa…esok saya ada 2 kelas Accounting. Saya masih lagi malas nak ke perpustakaan maya kami, Saya nak bincang dulu dengan pensyarah saya. Saya ingat memang saya nak buat sesuatu yang berkaitan dengan bajet. Wah jika ini berlaku, saya benar-benar “in” dalam projek penyelidikan ini, bermakna blog ini akan bersawanglah jawabnya….

Ia bila kita mula dengan kerja penyelidikan saya membayangkan saya akan lebih banyak membaca. Eish….saya tak sukalah baca jurnal. Tak best. What to do? Saya mungkin tak perlu rusa tembun untuk seisi keluarga, tapi mana tau ada di luar sana ada yang sangat benci dan sakit hati dengan kembang yang tak jadi-jadi lagi ini. Bukankah menyenangkan hati orang itu satu ehsan?

No comments: