Friday, April 18, 2014

HUDUD


Kawan FB saya tak ramai mana pun, tak sampai 300 orang pun. Dalam ramai-ramai tu ada sorang ajelah pakcik tu yang dok rajin pung-pang-pung-pang pasal hudud. Lain-lain yang saya sangka Islamis, langsung saya tak boleh teka pendirian mereka pasal hudud. Cinta hudud yang mekar dalam hati tak boleh dizahir demi menyubur baja pada perdu reformasi yang kian membesar. Dan hudud itu umpana racun. Ini cuma sangkaan aje. Sebelum ini kenampakan sangat akan kesungguhan memelihara kesucian diri dari memfrinjan, karya-karya pop peluk sana, peluk sini bunga zina, bab hudud tak pernah ternampak kezahirannya. Itulah membuat saya merumuskan yang mereka pun suka hudud, tapi antara hudud dan survival kesatuan, kesepaduan hubungan yang baru demi menumbang rejim rahsuah dan kronisme, itu lebih utama Adus malankoliknya… saya sungguh memahami perasaan itu sambil menyenandungkan pantun ini:-

Kiri jalan, kanan pun jalan
Tengah-tengah pohon mengkudu
Kirim jangan, pesan pun jangan
Sama-samalah menanggung rindu

Pak cik itu yang dah pencen itu kira somebody jugala dia masa dia tak pencen dulu. Orang rumah dia orang politik besar dan keluarga politik elit. Kalau di Semenanjung ini sama bagai macam family elit Najib-Rosmah, Tun Razak, Tun Hussien Onn, Onn Jaafar gitu.

Dari Pak Cik inilah saya tau di Berunai sana, pengamal homoseks akan di rejam sampai mati dan saya dapat tau ahli parlimen bukan Islam akan tentang hudud. Eh ada mau bentang hudud di Parlimen ka, lalu saya google ia ada dan kununnya akan dilaksana tahun depan jika urusan pembentangan tersebut berjalan lancar pada tahun ini. Bukan satu Malaysia, tapi di Kelantan sahaja. Yang akan diperbentangkan ialah enekmen untuk kegunaan Kelantan.

Saya macam tak percaya aje update-update Pak Cik ni, too good to be truelah… Saya takut gak tak jadi. Tapi dengan matinya Karpal Singh, dan juga dengan kebakalan berangkatannya Raja Liwat Malaya ke penjara Kajang…rasanya kita sudah tak ada batu penghalang lagi. Tak taulah kalau UMNO cuma acah-acah Mak Enon, melacur hudud untuk bikin porak hubungan PAS-PKR-DAP.

Pun saya gembira, saya ucap syukur sama Allah. Kita tunggu ajelah, sambil berdoa yang ia akan jadi kenyataan sebab ada orang kata sebenarnya kita tak perlukan 2/3 untuk enekmen itu ditegakkan. Jadinya kalau kali ini tak jadi juga hudud Kelantan, memang sahlah UMNO Mak ENON jahat yang suka mengacah lagi ada black-hidden agenda.

No comments: