Wednesday, March 5, 2014

KUCING



Sejak minggu lepas kawan-kawan pejabat yang lelaki bising-bising kunun katanya ada kucing di bumbung Mahkamah tempat saya berkerja. Kami semua fikir mungkin kucing itu sudah mati agaknya, sebab kehausan memandangkan cuaca kemarau yang melanda buat masa ini.

Kami pun tak tau macam mana nak selamatkan kucing tersebut, sebab yang membawa cerita ada kucing atas bumbung hanya mendengar suara kucing itu dari kuat bertukar ke perlahan-perlahan-perlahan, kemudian terus senyap.  Kami cuma boleh kasihan dan bercakap-cakap, meneka-neka bagaimanakah kucing itu boleh berada di bumbung. Pandai naik, tak pandai turun, itu kesimpulan kami. Ada juga yang menyakat dengan mengatakan mungkin itu suara jin. Tapi hari ini kucing itu muncul. Ada orang dah nampak ia. Warnanya putih ada sikit tompok hitam ada sikit tompok kuning.  Sah kucing bukan jin. Kawan saya sudah menelefon ntah sapa tah untuk menolong kucing yang malang itu.

Malangnya, dah memang pun nasib kucing itu sangat malang, kucing tersebut telah menghilangkan dirinya. Jadi sehingga kami pulang pada petang tadi, kucing tersebut masih berada di sana. Harap-harap esok, ia dapat di turunkan.

Manakala di dunia maya pula....

Kawan FB saya mau mengembirikan kucing bapak yang giat membuntingkan kucing-kucing betinanya sehingga keseimbangan populasi kucing peliharaan beliau sudah tidak terkawal lagi. Bapak yang satu itu telah terlalu dominan. Alternatif pengagihan kucing dari baka tersebut kepada pemilik lain adalah "out of question", sebab pemilik kucing bimbang sekiranya ianya dilakukan, kucing yang banyaknya sudah dewasa itu akan jadi depress jika berpisah dengan rakan-rakannya. Jadi kucing bapak pujaan hati sekian banyak kucing betina dalam peliharaan beliau terpaksa dimandulkan demi mengelakkan kepupusan baka-baka lain dalam koloni kucing milik kawan saya itu.

ehmmm, kesian,kan, but wat to do? kesian, kesian, kesian....
Kalaulah kucing boleh berfikir dan bercakap.....


Kucing pun pandai depress ka? Kucing bukannya macam unta dan merpati yang monogamy itu. Mana saya belajar pasal haiwan dan tabiat perkahwinan mereka? Yang unta tu ustaz pegawai kat pejabat lama yang ajar, yang merpati tu, saya tengok dalam TV. Bukan, bukan NatGeo, tapi cerita drama kreatif fantasi biasa-biasa aje.

No comments: