Sunday, March 16, 2014

HAJAT



Bila kita terlalu maukan sesuatu, ada diantara kita yang tersasar dari landasan dengan meminta bantuan selain dari tuhan. Kalau setakat nak pergi interview, minta tolong kengkawan yang di SPA itu saya rasa apalah salahnya,kan. Itulah gunanya kawan.

Ini satu mau yang sangat mustahil dan kabel besar mana di SPA memang tak boleh tolong punya untuk kita nak dapatkan apa yang kita hajati itu…contoh kita nak hidupkan semula orang yang kita sayangi, ha ha ha….uish teruknya, contoh tu. Contoh sahajalah,kan. Kemauan yang melampau ini membuatkan kita meminta pertolongan dari sumber yang sesat. Dalam ertikata lain kita meminta pertolongan selain dari Allah.
Kadang-kadang permintaan kita memang Allah tidak akan makbulkan, contoh macam minta orang yang dah mati hidup semula,lah kan. Memang tak akan hidup punya. Atau Allah tahu sekiranya Dia makbulkan apa yang kita hajati itu akan membawa kita jauh dariNya atau membawa musibah atas diri kita sendiri. Atau Allah mau memberikanya pada tempoh masa yang Dia tahu paling sesuai untuk kita.

Apapun, kata ustaz pesan, kalau Allah tak makbulkan juga permintaan kita, Allah pasti akan makbulkannya juga satu hari nanti. Mungkin di kehidupan yang lebih abadi nanti. Jangan sesekali kita berburuk sangka sama tuhan, apatah lagi meminta pertolongan selain dariNYA.

No comments: