Saturday, March 8, 2014

CUKUP, CUKUP SUDAH....

Ralat.... 

1.    Tien Chua janji bagi kita kerajaan baru dalam masa 5 bulan...
2.    Saya tau pasal EXXON dalam subjek komunikasi, bukan pengurusan.

Jumaat malam Sabtu yang lepas saya terkejut juga bila buka-buka Internet cerita pasal Anwar kena hukum 5 tahun penjara. Memang tak sangka dan terkejut giler. Yang saya dok slalu bayang-bayang Selangor bakal dapat Menteri Besar yang baru. Memang terkejut sangat-sangat. Terus call kawan yang berkerja di Istana kehakiman, nak tau betul ka idak dan yang paling penting sekali nak tau keadaan penyokong Anwar macam mana. Ramai tak, adakah bilangannya boleh membawa gelombang Arab Spring Melayu.

Kawan saya kata situasi terkawal, walau memang biasala penyokong Anwar, macamlah kita tau tak akhak mereka,kan. Menang pun terjerit-jerit kesukaan, apatah lagi kalau kalah. Emotional. Samalah macam saya, jadi saya memang cukup paham pembawakan orang-orang emotional nih. Bezanya saya dan mereka, darjah Emosi saya sudah banyak terkembiri oleh berkat bimbingan dan panduan orang-orang alim dan juga doa ibu saya yang sentiasa mahu saya bahagia, gembira dan bebas dari umpat-keji orang sekeliling yang sangat berjuruh, lemah-lembut, sopan-santun,  lagi terkawal emosi mereka.

Kawan saya kata lagi, polis awal-awal dah blok jalan, jadi idaklah bule mereka ramai-ramai masuk Putrajaya. Kalau kat KL mungkin jugalah boleh jadi banjir. Apa kita tunggu aje dalam dekat seminggu dua ni, baru boleh tengok sama ada Anwar punya kekuatan membawa Arab Spring ke Malaysia. Apakah janji Tien Chua untuk bagi kita sebuah kerajaan baru dalam masa seminggu akan terlaksana? Tengokkan ajelah eh…

Sedang sibuk-sibuk nak ber Arab-arab Spring, keluar pula cerita pesawat MAS hilang. Dah hilang tu, dah nampak pun kesan minyak dilaut, memang sah lah tu terhempas di laut. Memang sedih. Saya anggap itu semua perancangan dari yang Maha Kuasa, walau ada juga cubaan mengatakan itu konspirasi untuk mengalih perhatian rakyat dari turun beramai-ramai ke jalanan untuk Arab Spring versi Melayu.

Kamu merancang, Allah juga merancang, dan perancangan Allah itu adalah lagi baik.

Jadi cerita liwat, pun tenggelam, timbul pula cerita MAS, memang game changer betullah Jumaat yang lepas nih.

MAS ni memanglah macam-macam, kesian kita menengokkan nasib MAS. Memang sedih. Pihak pengurusan MAS memang di uji kaw-kaw kali ini. Sebagai orang kewangan dan perakaunan, kita tak nak cakap banyak, kita cuma mau tengok bagaimana team MAS menguruskan krisisnya.

Bagi mereka yang mengambil subjek pengurusan memang sudah arif dengan kes EXXON dan Johnson & Johnson. Kes Exxon adalah contoh petaka pengurusan krisis yang buruk dan lembab yang kemudiannya menyebabkan Exxon yang gah jadi sangat kerdil. Manakala Johnson & Johnson pula ada contoh sebaliknya.

Kita duduk diam-diam kita tengok aje

‘***
Ramai juga orang kata EXXON gagal dalam aspek pengurusan krisis bukan pasal tak cerdik, malas, leka dengan tarikan kebendaan/materi duniawi,  ingkar suruhan dan larangan tuhan Jesus, dalam erti-kata lain tak punya standard operational procedure in handling a crisis, tak tapi sebab kesombongan dan keegoan pihak pengurusan EXXON.

MAS macam mana pula ye…. Rugi macam nak rak, dengan isu nasi lemak telanjangnyalah, ntah macam-macamlah, pilot guling-guling dengan pramugari dalam bilik hotel sampai doktor kena sambung balik puting susu pramugarilah, kalau nak dengar cerita-cerita kelaku tak baik orang di awan biru ni memang kalau dibikin novel buleh jadi novel semi-porno yang kalau tak di gam KDN,pun boleh kena bom kuat dengan Cik Siti JARUM.

Apakah krisis kali ni, verdict ALLAH “hai MAS, cukup-cukuplah buli pembayar cukai dan rakyat Malaysia into indirectly (through KHAZANAH) bailing out the such entity which its going concern in the aviation industry, sepatutnya dah lama dah irrelevant dah!”. Harapnya tak gitu. Harapnya petaka yang melanda ini peringatan buat semua untuk memperbaiki diri dan mutu kerja. Sedarlah diri tu sikit, jangan sampai membina kesenangan diri atas kesusahan, keperitan dan air mata orang lain.

No comments: