Sunday, November 17, 2013

Rephrase your words

Saya tertarik dengan link yang kawan FB saya share untuk anaknya. Kenapa tidak senang jadi orang bijak ni. Apa yang ditulis memang benar. Sukar. Kesukaran jadikan kita tak berjaya, dan kita rasa depress sangat-sangat sehingga merasakan yang kita sudah kehilangan our “brain power”dan kita terpaksa pula berhempas pulas berusaha keras untuk membina semula keyakinan yang yep, once a genius always a genius.

Dalam kes saya, saya tak pernah rasa saya genius, pun. Bila sewaktu kecilnya kamu, kamu dikelilingi oleh sepupu, bapa saudara sepupu yang merupa “jaguh IQ kampung” lepas tu kamu bersekolah elit, kawan-kawan kamu sama bijak dengan kamu, kamu tak akan sedikit pun rasa yang kamu itu genius. Pada kamu genius itu Einstain, Nuramalina, Sufiyah. Alah, kalau setakat Sekolah Sains, sekolah berasrama penuh gred B, apalah sangat yang geniusnya.

Tafsir saya, genius itu seseorang yang punya fotografik memory. Saya apa ada? Saya biasa-biasa aje. Tapi ada sorang bos saya yang mengidentify saya sebagai genius. Dan perkara itu berlaku hanya ketika saya sudah berumur agak lewat. Hanya bila saya bertukar kerja di kampung. Masa kat KL orang tak perasan, pun. Orang kampung expect saya tahu semua benda. Bila saya jawab saya tak tahu mereka jadi sangat sakit hati dan marah.

The truth is tak semua benda yang akan kita tahu. Bila ada orang kata “anda perlu tahu semua benda” pada mulanya saya rasa “that fellow talk nonsense” but after a while I rephrase it into “that fellow  believe that he/she knows everything” and I turn to him/her telling myself, not him or her “hey, buddy I’m not as genius/confident  as you are. I need second opinion, third, even more, to make it work” having that in mind, definitely you’ll be having different  facial expression then if you have the first phrase in your mind.


Well that only the two sentences that I remember, for now. But rephrasing our ‘line’ will certainly make our life more cheerful from the inside. And after sometimes, you start to believe that, “I’m not a genius like Einstein, but indeed I do have high IQ, and heaving high IQ is indeed a privilege from heaven.”

No comments: