Saturday, August 17, 2013

Obsessi Perempuan Gila

Tadi baru lepas exam, pergh legalah. Happy pun ada. Lulus memanglah saya yakin lulus, tapi lulus bagi saya bukan lagi perkara pokok. Dalam zaman yang serba kompetitif ini, kita masuk U bukan nak lulus tapi mau kumpul seberapa banyak A yang boleh. Teruk, kiasu. Apa-apalah yang korang nak kata, tapi dalam keadaan menimba ilmu yang serba canggih, ada internet, ada online, ada face-to-face,  ada kelonggaran, ada rasa macam tak boleh dapat A, kau boleh repeat, drop, macam-macamlah ada, kalau belajar kat university ni, kan. Bukan macam waktu belajar kat sekolah dulu. Sekali ambil habis, ambil semua hah ko 10 subjek gitu, tak boleh ambil sikit-sikit, kumpul-kumpul.  Memang kita patut obsess dan tergila-gilakan A, A, A,A.

Pun kalau tak dapat A, pun idaklah sampai mau terjun laut. Berbalik pasal my chances untuk mendapat A, sipi-sipi aje, sebab I didn’t do well in my written assignment. Tapi saya rasa berpuas hati juga, sebab the assignment is done with no guide all from my face-to-face tutor, hanya bergantung pada on-line tutor.Saya rasa peluang nak dapat A masih ada, kalau pemeriksa kesian… plzz plzz, plz oh my pemeriksa tolonglah kesiankan saya. Tuhan bukalah hati orang yang menanda kertas saya boleh bagi markah bagus-bagus. Penat saya mengira dan menulis pada siang tadi. Pun begitu, kalau tak dapat gak kira oklah, dengan keadaan saya yang tak berapa sihat, oklah…ada kusyen sikit kalau nanti betul2 tak dapat A.

On saperate note:-

Kelmarin, di ofis saya bising-bising dan tanya “eh kat Mesir ni sapa penjahat sebenarnya?”

Sebab apa? Saya naik risau membaca cucukan FB yang jahat tu MORSI pun sama. hah! Si Ikhawanul Muslimin, tu??? Ish-ish-ish..unsangkarable. Takutnya saya. Saya takut sebab apa kita punyalah selama ni percaya Ikhwan tu, Ikhwan yang Ikhwanlah. Kita nak percaya Ikhwan tu baik, tapi bila ada bukti sebaliknya kita sedih, kita kecewa, samalah terkecewanya saya DSAI yang saya percaya baik masa saya sekolah-sekolah dulu, lama-lama jadi tak baik. Mula-mula memang kita susah nak terima, dan berdoa ia tak betul, lama-lama kita terpaksa terima, samalah agaknya kita terpaksa terima Ikhwan tu tak macam Ikhwan zaman Syed Qutb dulu.

Apa yang baik? Kitalah yang baik. Harapan dan kepercayaan yang kita akan kembali berkumpul bersama-sama orang baik-baik di abadi sana sahajalah yang tinggal. Saya baik, saya baik, saya cerdik, saya pandai, saya bijak, saya akan berjaya di sini dan di sana. Takdir saya ada seorang penjaya, bukan penggagal.


Tuhan jadikan saya insan yang memudahkan bukan menyempitkan jalan sendiri maupun jalan orang lain. Jangan jadikan saya orang yang mengecewakan dan membunuh harapan sendiri, atau harapan insan lain. Namun hindarilah saya dari situasi, tanggungjawab, amanah yang tidak mampu untuk saya pikul.

No comments: