Wednesday, August 28, 2013

Kan saya dah kata, dah

Dari dulu lagi saya dah cakap, orang perempuan ni baik duduk rumah diam-diam. Tapi ada orang kata…oh tapi kita perlu dengar sisi pendapat dari kaum perempuan untuk kita lebih faham dan membolehkan kita bikin/capai satu jalan penyelesaian yang lebih holistic.

Dan bila kita dah mula bercakap, ada pula yang kata kita ni cuba memaksa dia untuk terima idea kita. Kita tak ada niat nak paksa-paksa orang, pun. Kita cuma skeptikal aje dengan bertanya-tanya, buleka dengan hanya mengangkang, meraung, mengelinjang kesukaan sambil bikin the other woman makan hati berulam jantung  boleh jadi dia duduk sama taraf dengan isteri nabi, wali-wali, kekasih Allah? Adakah jalan menuju saint-hood, semudah itu?  
Saya pernah baca cerita satu sendikit, ustaz-ustaz pergi keluar Negara, semata-mata nak nikah dengan budak-budak kita yang belajar di sana. Kalau ustaz tu single tak apa juga, tapi sudah berpunya. Saya tak taulah benda ni betul atau tidak, tapi saya pernah serumah dengan ada satu budak perempuan anak orang kaya yang terus jadi macam ntahlah, sanggup nak berpoligami, sebab dah tak nampak jalan lain ke syurga. Itu masa saya di Damansara.

Ada lagi satu cerita, pasal mahasiswi di Nilam Puri Kelantan. Ceritanya, tetiba ibunya diberitahu yang mahasiswi tadi kerap ponteng kuliah. Bila disiasat, anaknya suka ke satu tempat perkampungan orang-orang asyik, kununnya mau mendalami ilmu asyik dan sudah juga sanggup mau berpoligami dengan satu jejaka penjaga kedai buku agama.

Kita orang Melaka ni, bila kita dengar cerita anak perempuan kita nak memondok, mengasing diri, nak nikah dengan ustaz, memang kita pergi “berubatlah”. Kita skeptical. Bukanlah skeptical pasal macam mana ko nak bahagia, kalu suami ko kerja jual buku agama, tak ada life, tak layak berbini dua, bukan begitu, tapi kita fikir lebih jauh lagi, macam mana ko nak masuk syurga, kalau ko bikin perempuan lain menangis. Hari ni ko bikin dia menangis, tak mustahil esok lusa dengan keadaan ko yang daif**, ko pula menangis disebabkan perempuan lain.

Lagi satu ko belajar pakai duit kerajaan, duit pembayar cukai. Cuba tanya pembayar cukai mana yang suka, kalau belajar-belajar sekerat jalan, nih? Jadi memang kita skepticallah, macam mana dia itu nanti nak dapat apa yang kita cita-citakan, jika awal mukadimah hidupnya, lagi dia dah buat ada orang tak suka, ada orang disappointed, kalau bakal madu dia tak kisah, kalau pembayar cukai tak kisah, pun, mak-ayah dia dah disappointed.

Itulah cerita saya…Cerita kita orang biasa-biasa, cerita orang Melaka yang kalau boleh elak berpoligami, baiklah elak. Bukan cerita orang bangsawan  dari keturunan nabi Ibrahim yang dimulia orang dinanti keturunan mereka. Jadi, saya tak maulah lepas cakap. Bagi mereka, takdir mereka adalah takdir kemulian dan kejayaan, sedangkan kita, takdir kita, takdir orang-orang kecil yang hanya ada cita-cita dan keinginan mengecap bahagia di abadi sana.


***[Daif di sini, ialah bila dah berasyik, nak pakai luaran-luaran seperti lipstick, nak pakai baju peplum, baju kebaya, pun haram, ini pula nak berusaha menjaga yang dalaman-dalaman, agar proses penuaan tu jadilah lambat sikit. By the time kita, tua, dia pun dah 10 kali lebih tua dari kita]

No comments: