Friday, July 26, 2013

Sayap dan dunia yang dipinjam --part 2

Saya masih memikir-mikir apa ka bentuk orang yang meminjam sayap dan dunia orang lain nih...sedang saya menyiang-nyiang ikan untuk dibikin laksa Penang. Lalu saya teringatkan seorang kenalan, rakan sekerja yang kita semua....alamak faham-faham ajelahkan.  Kenapa dia alamak, ntahlah. Dia kerja memang tip-top, semua orang tak boleh lawan, tapi dia garang dan ada kawan lain kata, dia kalau dia masuk bilik bos, habislah kita...bukan dia bukan kaki kipas, dia sendiri jenis hard working dan sangat dipercayai dan disayangi oleh bos.

Bos sayang dia, kita tak sayang dia, to the extend not only me, tapi seorang kawan lain pun ada pernah rasa mau pecah-pecahkan muka dia. Begitulah betapa gabannya tahap alamak dia. Bukan itu sahaja, bos sendiri tau kami ada simpan rasa mau pecah-pecahkan muka anak buah kesayangan dia. Sampai bos kancheong, bos bagi amaran dan marahkan kami.

Apa kami nak buat? kami terpaksalah bermanis-manis mulut, berbaik-baik dengan "iblis" seekor tuh. Bila kami rasa iblis dia terlalu banyak, ada yang pasang lagu-lagu nasyid di komputer. Saya? saya ni nampak muka dia aje terus saya istigfar banyak-banyak. Actually ada dua muka perempuan dalam pejabat tu yang saya kan cepat-cepat berzikir, selawat dan istifar, jika saya terserempak dengan mereka.....

Itulah agaknya orang yang meminjam sayap bos untuk terbang dalam dunianya yang kecil dan tak setinggi mana pun. Kalau tak ada kata ancaman dari bos, jangan harap aku mau berbahasa-basi dengan dia.

No comments: