Friday, February 22, 2013

Melayu oh Melayu


Tak sabar betul nak tunggu PM announce bubar Parlimen. Bila dah bubar baru tau betul ka itu, betul ka ini.  Sok sek kata DAP nak tanding 150 kerusi Parlimen sedangkan jumlah keseluruhan kerusi hanya 222 aje.

Saya sukalah kalau betul-betul benda ini terjadi…he he he padan muka PAS? Memang padan. Saya suka, sangat. Apsal yang saya benci sangat dengan PAS tu? Saya tak benci PAS tapi perangai sesetengah orang PAS yang bikin saya suka kalau mereka diaibkan Cina DAP sampai ke tahap itu.

..***

Dulu saya sering sakit hati kalau balik Muar sembang pasal Melayu, rakan sembang saya akan kutuk anak orang UMNO, anak POLIS dahsyat-dahsyat.  Aku ni Melayu dan hanya orang Melayu aje boleh masuk UMNO, aku ni Melayu dan yang banyak kerja POLIS tu orang Melayu.  Aku ni Melayu yang kerja gomen. Aku pernah kerja KDN,  uruskan benda-benda hal polis. Polis kawan aku. Eish, kalau engkau dah tak suka tak seronok jadi Melayu janganlah ko anggap semua orang macam ko.

Memanglah banyak pahala berzikir berselawat, masa dengar dia menceceh, tapi orang kata tak berbaloi, sebab saya akan mengalami sindrom patah-hati-murung-sedih berhari-hari selepas itu. Oohh kesiannya saya kenapalah ALLah jadikan saya Melayu, tidak Arab, tidak Inggeris, Jepun atau la ni yang paling ngetop Korea??? Kesian orang Melayu, orang Melayu sendiri benci bangsanya sendiri dan macam tak sabar nak bagi kuasa kat orang lain

Lama-lama saya terfikir sendiri, kalau aku tak pakai tudung labuh, aku pakai biasa-biasa macam perempuan Melayu biasa, pakai kebaya, blouse dan skirt labuh, aku rasa lawan bicaraku mesti tak akan berghairah mengutuk Melayu. So now  I only pakai baju kurung dan kerudung labuh waktu official pejabat 7.30 to 4.30 dan kenduri kahwen atau kenduri/kendara yang lain.

Sekarang ni alhamdullillah kurang sikit rasa sakit hati aku.

…****

Kawan saya sudah rasa cuak bila saya mula bercakap dalam bahasa Inggeris. Dia tau itu tandanya saya sedang sangat sakit hati dan dia takut bila saya sudah terlalu sakit, saya nekad tinggalkan dia sendiri buat kerja yang deadlinenya dah tak sampai 24 jam dah.

Saya bagi tau kawan, tika saya marah, saya rasa saya tak layak jadi Melayu dan tak layak berbahasa Melayu. Saya kata true Malay ialah seperti mereka berdua yang tak pernah marah atau meninggikan suara walau macam mana teruk pun orang bikin kita. Saya menuding kepada kawan yang ketiga dan berkata “hah ko itu sudah luntur Melayu ko”.

Kawan menjawab darah Melayunya memang dah cair sebab dia campuran Cina.

“Hah itu pasal aku tak nak kawen dengan  Melayu” balas saya

“ko nak kawen dengan Iban?”

“ya, Iban lagi bagus, besok kalau anak aku marah anak aku boleh cakap ko bitaskan ko, korang semua bangun pagi,  tempat kencing  dah beralih kat dahi”

So cam ner tu??? Dia sendiri tak nak kawen dengan Melayu….hmmmm kesiannya jadi Melayu tuhhhh…

No comments: