Wednesday, February 13, 2013

Mana satu yang patut diuruskan sebenarnya?


“sumber adalah terhad. Nafsu, kehendak manusia tiada batasnya, maka sumber mestilah diurus dengan sebaiknya”

Ungkapan di atas bukanlah satu benda yang baru saya terjumpa.  Masa A-level lagi dah jumpa dalam subjek ekonomi. SRP, atau kini PMR pun rasa dah ada terjumpa dah dalam subjek Perdagangan dan Keusahawanan.

Kali terakhir jumpa masa belajar ekonomi untuk diploma beberapa tahun yang lepas. Tapi tu cikgu/pensyarah ajar, saya masuk, saya ingat, saya muntahkan kembali jika ada keluar exam, seolah itulah sebenar-benar fakta yang sudah tidak boleh disanggah-sanggah lagi.

Pun begitu tika masuk e-forum masa buat degree ni, ntah macam mana tah saya teringat orang-orang tua, nenek-nenek cakap yang “setiap anak ada rezkinya” bila orang-orang muda mencebik saudara, jiran, kenalan yang giat beranak tiap-tiap tahun, walau mereka taklah kaya mana, pun.

Dan seperti macam betul aje cakap nenek-nenek ni, biasanya, lazimnya orang anak ramai, semua berjaya. Orang anak tak ramai, macam-macam masalah. Buat kata mak pun, ko sorang, umpama 10 anak. Susahnya mak saya nak menjadikan saya orang, sama aje susahnya macam orang anak ramai nak menjadikan anak mereka, orang.

Berbalik semula pada sumber yang dipercayai oleh pakar-pakar sebagai terhad ini, adakah ia benar-benar terhad?

Oklah saya mau rephrase ayat di atas:-

Sumber memang terhad, tapi cukup untuk semua, jika manusia pandai mengurus kehendak/nafsu mereka

Note:-
Dalam blog aku, suka akulah apa aku nak tuleh, tapi dalam e-forum aku senyap aje, dalam exam nanti, saya akan ikut jawaban dalam modulelah….. 

No comments: